Zwiększeniu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych służą organizowane w całej Polsce warsztaty dla instruktorów nauki jazdy. To inicjatywa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Takich warsztatów odbyło się 50, skorzystało z nich ponad 1000 instruktorów. Leszno było jednym z miast, w którym tego typu szkolenie się odbyło.
Warsztaty dla instruktorów nauki jazdy oraz egzaminatorów WORD to jedna z odsłon kampanii "Bezpieczny Przejazd".
- Lepiej przygotowany instruktor to lepiej przygotowany przyszły kierowca - mówi Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
- Rozwiewamy stereotypy, które są w społecznej świadomości, a dotyczą ruchu kolejowego - tłumaczy Marcin Kruszyński, ekspert ds. bezpieczeństwa PKP PLK S.A.
Na zdjęciu Marcin Kruszyński i Włodzimierz Kiełczyński.
Od 2018 roku każdy przejazd w Polsce, zarządzany przez PKP PLK S.A. jest dodatkowo oznakowany. To żółta naklejka.
- Warto wiedzieć z jak z niej skorzystać - kontynuował M. Kruszyński. - Znajduje się ona na każdym przejeździe wyposażonym w rogatki, na obudowie napędu rogatkowego. Tam gdzie nie ma rogatek znajduje się na odwrocie krzyża św. Andrzeja. Zawiera 3 podstawowe informacje: numer alarmowy 112, numer identyfikacyjny przejazdu, który należy podać operatorowi numeru 112. Dzięki temu zlokalizuje on konkretne skrzyżowanie, wyśle służby ratownicze lub służby odpowiedzialne za ruch kolejowy.
Z żółtych naklejek należy skorzystać gdy samochód zostanie unieruchomiony między rogatkami, kiedy doszło do wypadku lub kiedy widać na torach przeszkodę.
Tylko w 2021 roku, w 150 przypadkach dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc, a w 414 sytuacjach ograniczono prędkość jazdy pociągów, by zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i korzystającym z przejazdów.
- Najbardziej drastyczne błędy kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych to ignorowanie znaku drogowego B20-STOP albo wjazd przy włączonym czerwonym świetle mijając półrogatki - tłumaczy W. Kiełczyński. - Każdy taki wjazd powoduje, że samochód jest w strefie niebezpieczeństwa, na skutek czego może dojść do tragicznych zdarzeń. Pociąg hamuje z odległości nawet do 1300 metrów. Siła uderzenia z jaką uderza w samochód to jest masa tego pociągu razy prędkość do kwadratu. Najszybciej kursujące pociągi w Polsce na przejazd kolejowo-drogowy mogą poruszać się z prędkości 160 kilometrów na godzinę, a masa najcięższego pociągu to prawie 5000 ton. Wyobraźmy więc sobie z jaką siłą pociąg uderza w samochód.
Na terenie województwa wielkopolskiego jest 871 przejazdów kolejowo-drogowych. 99 procent zdarzeń wynika z nieostrożności kierowców - ignorowanie znaku STOP, czerwonych świateł, wjeżdżanie pod opadające rogatki i omijanie slalomem zamkniętych półrogatek.
W pierwszych 4 miesiącach tego roku na przejazdach i przejściach w poziomie szyn doszło do 66 wypadków i kolizji, w których zginęło 17 osób, a 9 zostało ciężko rannych.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz