Zamknij

Co z modernizacją linii kolejowej nr 14 i budową przystanku w Gronowie?

12:44, 08.11.2022 Aktualizacja: 13:07, 09.11.2022
Skomentuj

Czy PKP PLK zamierzają zmodernizować linię kolejową nr 14 przebiegającą między innymi przez Leszno? Interpelację w tej sprawie do ministra infrastruktury złożył poseł Wiesław Szczepański.

Poseł napisał, że linia Ostrów Wielkopolski-Leszno-Głogów, która w Lesznie krzyżuje się m.in. z ul. Święciechowską, jest częściowo zelektryfikowana, ale degradacja tego szlaku kolejowego spowodowała obniżenie prędkości jazdy w wielu miejscach oraz w niektórych ograniczenie użytkowania z powodu skrócenia czasu pracy stacji i posterunków lub ich zamknięcie.

Poseł przypomniał, że w planach była budowa wiaduktu oraz modernizacja ulic przecinających tę linię, ale takie prace nie są wykonywane, bo nie wiadomo, czy sama linia będzie modernizowana.

Wiesław Szczepański spytał ministra, czy i kiedy PKP PLK zamierzają zmodernizować linię i ją zelektryfikować na którymś z odcinków oraz jaki będzie zakres modernizacji na terenie miasta Leszna.

W odpowiedzi na interpelację czytamy (w stylu znanym z wielu odpowiedzi, wypowiedzi itp.), że zarówno ministerstwo, jak i PKP PLK S.A. „dostrzegają potrzebę modernizacji linii kolejowej nr 14, dlatego inwestycje dotyczące tej linii kolejowej zostały ujęte w (...) dokumencie pn. „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021–2030 z perspektywą do 2040 r.”, który wskazuje cele i kierunki rozwoju sieci kolejowej w ramach prognozowanych dostępnych źródeł jej finansowania”.

 W tym dokumencie wśród kilku projektów zostały ujęte m.in. prace na linii nr 14, na odcinku Ostrów Wlkp. – Leszno – Głogów wraz z elektryfikacją odcinka Krotoszyn/Durzyn – Leszno – Głogów, jednak nie ma na to zapewnionego finansowania. Realizacja projektu jest uzależniona od dostępności środków finansowych, w tym z UE w ramach nowej perspektywy finansowej 2021-2027.

Ministerstwo przypomniało, że modernizacja tej linii była już wykonywana, ale na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola.

Z dalszej odpowiedzi niewiele konkretnego wynika, z tym, że „w ramach prac przygotowawczych zostało opracowane studium wykonalności dla
projektu pn. „Prace na liniach kolejowych nr 14, 815, 816 na odcinku Ostrów Wlkp. – (Krotoszyn) – Leszno – Głogów wraz z elektryfikacją odcinka Krotoszyn/Durzyn – Leszno – Głogów”. Dokumentacja przedprojektowa dla tego zadania była realizowana w latach 2017 – 2019. W marcu 2019 r. dokonano „wyboru wariantu inwestycyjnego, zakładającego m.in. osiągnięcie prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych na większości długości analizowanych linii kolejowych z odcinkowymi ograniczeniami prędkości spowodowanymi ukształtowaniem terenu, istniejącą zabudową miejską”.

W planach (w polskich warunkach jest to pojęcie bezterminowe) jest też uruchomienie nieczynnych przystanków wraz z ich dostosowaniem do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się, a także budowa nowych przystanków (w tym osobowego Leszno - Gronowo) oraz przebudowa peronów nr 3, 4 i 5 na stacji Leszno.

Budowę przystanku w Gronowie zapowiadali politycy PiS w kampanii samorządowej w roku 2018, w tym kandydat na prezydenta Leszna Adam Kośmider. 

Z odpowiedzi wynika też, że dwa lata temu spółka PKP PLK podpisała z Urzędem Miasta Leszno wstępne porozumienie w sprawie infrastruktury drogowej planowanej do wybudowania w ramach powyższego projektu, obejmujące zastąpienie przejazdu kolejowego kat. A w km 229,253 linii kolejowej nr 14
skrzyżowaniem dwupoziomowym. Dalsza realizacja projektu, czyli wykonania dokumentacji projektowej, a następnie robót budowlanych uzależniona jest od zapewnienia finansowania dla tego przedsięwzięcia, dlatego obecnie nie wiadomo, czy ten projekt, a także inne będą realizowane.
 

(Tekst i fot. J.W)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

XxxXxx

7 3

Ile tych cudów nam w Lesznie już naobiecano, zaczynając od miejsca do rekreacji na Zaborowie, poprzez hale z basenem, ożywienie rynku i starówki (jak dziś tam jest każdy widzi, rynek jest martwy) kończąc na tych przystankach kolejowych i tunelach tu i ówdzie. Ja już w nic nie uwierzę.

13:52, 08.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%