Zamknij

Ponad stu naukowców z całego kraju broni SP nr 1 w Lesznie! Napisali list otwarty do prezydenta Grzegorza Rusieckiego

09:00, 06.02.2025 Aktualizacja: 21:23, 06.02.2025
Skomentuj

W środę, 5 lutego ukazał się List otwarty środowiska naukowego oraz działaczy na rzecz edukacji w obronie Szkoły Podstawowej numer 1 w Lesznie. List został opublikowany w internecie, a jego adresatem jest prezydent Grzegorz Rusiecki. Pod pismem podpisało się ponad 100 naukowców, liderów edukacyjnych, innowacyjnych nauczycieli, dyrektorów, działaczy społecznych z całej Polski.

List publikujemy w całości.

Szanowny Panie Prezydencie Miasta Leszna, Grzegorzu Rusiecki,

z ogromnym niepokojem i zdumieniem przyjęliśmy wiadomość o planowanym zamknięciu Szkoły Podstawowej nr 1 w Lesznie, która w ciągu ostatnich lat stała się symbolem edukacyjnej zmiany i innowacji w Lesznie. Wobec tej decyzji pragniemy wyrazić stanowczy sprzeciw, zarówno w imieniu środowiska naukowego, jak i osób zaangażowanych w rozwój edukacji w Polsce. Odpowiedzialna decyzja w tej sprawie wymaga przyjrzenia się pominiętym przez władze faktom.

SP nr 1 jest przykładem nowoczesnej, rozwijającej się placówki edukacyjnej, wpisując się w nurt tzw. „Budzących się szkół” — miejsc, które stawiają na nowatorskie metody uczenia(się), rozwój kompetencji XXI wieku oraz dbanie o wszechstronny rozwój uczniów. To jedyna publiczna szkoła podstawowa w Lesznie, która kompleksowo realizuje takie podejście, tworząc bezpieczne, kreatywne i zrównoważone środowisko edukacyjne. 𝙕𝙖𝙢𝙠𝙣𝙞𝙚̨𝙘𝙞𝙚 𝙟𝙚𝙟 𝙩𝙤 𝙣𝙞𝙚 𝙩𝙮𝙡𝙠𝙤 𝙨𝙩𝙧𝙖𝙩𝙖 𝙙𝙡𝙖 𝙪𝙘𝙯𝙣𝙞𝙤́𝙬, 𝙠𝙩𝙤́𝙧𝙯𝙮 𝙗𝙚̨𝙙𝙖̨ 𝙥𝙤𝙯𝙗𝙖𝙬𝙞𝙚𝙣𝙞 𝙨𝙯𝙖𝙣𝙨𝙮 𝙣𝙖 𝙠𝙤𝙧𝙯𝙮𝙨𝙩𝙖𝙣𝙞𝙚 𝙯 𝙩𝙮𝙘𝙝 𝙬𝙮𝙟𝙖̨𝙩𝙠𝙤𝙬𝙮𝙘𝙝 𝙢𝙚𝙩𝙤𝙙, 𝙖𝙡𝙚 𝙩𝙖𝙠𝙯̇𝙚 𝙨𝙮𝙜𝙣𝙖ł 𝙙𝙡𝙖 𝙘𝙖ł𝙚𝙟 𝙨𝙥𝙤ł𝙚𝙘𝙯𝙣𝙤𝙨́𝙘𝙞 𝙢𝙞𝙖𝙨𝙩𝙖 𝙇𝙚𝙨𝙯𝙣𝙖, 𝙯̇𝙚 𝙞𝙣𝙣𝙤𝙬𝙖𝙘𝙟𝙖 𝙬 𝙚𝙙𝙪𝙠𝙖𝙘𝙟𝙞 𝙣𝙞𝙚 𝙟𝙚𝙨𝙩 𝙥𝙧𝙞𝙤𝙧𝙮𝙩𝙚𝙩𝙚𝙢.

W kontekście głębokiego kryzysu edukacyjnego w Polsce, postrzegamy SP nr 1 jako jednostkę szczególną, oddającą hołd progresywnej filozofii edukacyjnej, która w centrum oddziaływań stawia dziecko wraz z jego szeroko rozumianymi potrzebami, zasobami i deficytami. Począwszy od września 2021 roku, kiedy to po okresie przygotowań i wstępnych zmian, SP1 przystąpiła do ruchu „Budzących się szkół”, stoi w opozycji do silnie zakorzenionych w społeczeństwie polskim szkodliwych praktyk wprowadzonych w pruskim modelu nauczania takich jak: podawcze metody, przedmiotowe traktowanie oraz wzbudzanie lęku za pomocą rozbudowanego systemu kar i upomnień, a przez to budowanie zewnętrznej motywacji do nauki etc.

Nazywanie działań realizowanych w SP nr 1 przez Prezydenta „projektami” i stawianie ich na równi z projektami w innych szkołach jest uproszczeniem i można odebrać jako brak zrozumienia istoty nowoczesnej edukacji lub intencjonalne działania mające na celu zbagatelizowanie doniosłych zmian, które już zaszły w tej szkole. Chcielibyśmy podkreślić, że na szczególną uwagę zasługuje dostosowywanie systemu oceniania do obowiązujących przepisów prawa oświatowego. Szacuje się, że taki krok podjęło zaledwie 2% szkół w Polsce. Zmiana podejścia do oceniania jest jednym z najtrudniejszych zadań w procesie transformacji szkół i świadczy o dużej świadomości i dojrzałości nauczycieli oraz rodziców (i konsekwentnym wspólnotowym działaniu).

Jest niemal pewne, że po likwidacji szkoły, rozproszeni nauczyciele SP1 nie będą w stanie przekonać innych gron pedagogicznych do podobnych zmian. Jeśli nauczyciele z innych leszczyńskich szkół nie dostosowali jeszcze pracy swoich szkół do obowiązującego od wielu lat prawa oświatowego, to dlaczego teraz mieliby zmienić swoje podejście? Likwidacja SP nr 1 oznacza, że dorobek jej nauczycieli i wartości, na których oparli swoje innowacyjne podejście zostaną zaprzepaszczone.

Dodatkowo, warto podkreślić, że szkoła ta posiada już ogromne sukcesy, zarówno w zakresie osiągnięć uczniów, jak i w budowaniu współpracy z rodzicami oraz otoczeniem społecznym, w tym organizacjami pozarządowymi. Niszcząc tę szkołę, niszczymy wartościowe doświadczenie edukacyjne, które jest fundamentem dla rozwoju nowoczesnej edukacji nie tylko w Lesznie, ale i w całej Polsce. Choć rezultaty działalności Szkoły Podstawowej nr 1 nie są jeszcze w pełni widoczne w wynikach egzaminu ósmoklasisty, co jest naturalnym efektem jej niedawnego przystąpienia do BSS, wszelkie dostępne eksploracje i badania naukowe oraz doświadczenia podobnych placówek wskazują jednoznacznie, że podejmowane przez nią działania zmierzają w słusznym kierunku. Tego typu zmiany w edukacji są niezbędne, a ich efekty, choć wymagają czasu, na pewno przyniosą wymierne, pozytywne rezultaty. Polska edukacja takich zmian potrzebuje!

𝙅𝙖𝙠𝙤 𝙨́𝙧𝙤𝙙𝙤𝙬𝙞𝙨𝙠𝙤 𝙣𝙖𝙪𝙠𝙤𝙬𝙚 𝙞 𝙡𝙞𝙙𝙚𝙧𝙯𝙮 𝙯𝙢𝙞𝙖𝙣 𝙬 𝙚𝙙𝙪𝙠𝙖𝙘𝙟𝙞 𝙖𝙥𝙚𝙡𝙪𝙟𝙚𝙢𝙮 𝙤 𝙧𝙚𝙬𝙞𝙯𝙟𝙚̨ 𝙩𝙚𝙟 𝙙𝙚𝙘𝙮𝙯𝙟𝙞. 𝙒𝙞𝙚𝙧𝙯𝙮𝙢𝙮, 𝙯̇𝙚 𝙩𝙖𝙢, 𝙜𝙙𝙯𝙞𝙚 𝙨𝙖̨ 𝙙𝙤𝙗𝙧𝙚 𝙘𝙝𝙚̨𝙘𝙞, 𝙯𝙖𝙬𝙨𝙯𝙚 𝙢𝙤𝙯̇𝙣𝙖 𝙯𝙣𝙖𝙡𝙚𝙯́𝙘́ 𝙨𝙖𝙩𝙮𝙨𝙛𝙖𝙠𝙘𝙟𝙤𝙣𝙪𝙟𝙖̨𝙘𝙚 𝙧𝙤𝙯𝙬𝙞𝙖̨𝙯𝙖𝙣𝙞𝙚. 𝙇𝙚𝙨𝙯𝙣𝙤 𝙆𝙤𝙢𝙚𝙣́𝙨𝙠𝙞𝙚𝙜𝙤 𝙥𝙤𝙩𝙧𝙯𝙚𝙗𝙪𝙟𝙚 𝙨𝙯𝙠𝙤́ł, 𝙠𝙩𝙤́𝙧𝙚 𝙞𝙙𝙖̨ 𝙯 𝙙𝙪𝙘𝙝𝙚𝙢 𝙘𝙯𝙖𝙨𝙪, 𝙖 𝙣𝙞𝙚 𝙧𝙚𝙜𝙧𝙚𝙨𝙪 𝙬 𝙚𝙙𝙪𝙠𝙖𝙘𝙟𝙞. 𝙊𝙙𝙥𝙤𝙬𝙞𝙚𝙙𝙯𝙞𝙖𝙡𝙣𝙚 𝙙𝙚𝙘𝙮𝙯𝙟𝙚 𝙬 𝙨𝙥𝙧𝙖𝙬𝙞𝙚 𝙥𝙧𝙯𝙮𝙨𝙯ł𝙤𝙨́𝙘𝙞 𝙩𝙚𝙟 𝙥𝙡𝙖𝙘𝙤́𝙬𝙠𝙞 𝙬𝙮𝙢𝙖𝙜𝙖𝙟𝙖̨ 𝙯𝙧𝙤𝙯𝙪𝙢𝙞𝙚𝙣𝙞𝙖 𝙨𝙯𝙚𝙧𝙤𝙠𝙞𝙚𝙜𝙤 𝙞𝙘𝙝 𝙠𝙤𝙣𝙩𝙚𝙠𝙨𝙩𝙪 𝙤𝙧𝙖𝙯 𝙪𝙬𝙯𝙜𝙡𝙚̨𝙙𝙣𝙞𝙚𝙣𝙞𝙖 𝙨𝙥𝙤ł𝙚𝙘𝙯𝙣𝙮𝙘𝙝 𝙠𝙤𝙣𝙨𝙚𝙠𝙬𝙚𝙣𝙘𝙟𝙞, 𝙖 𝙣𝙖𝙙𝙚 𝙬𝙨𝙯𝙮𝙨𝙩𝙠𝙤 𝙥𝙤𝙬𝙞𝙣𝙣𝙮 𝙗𝙮𝙘́ 𝙬𝙮𝙣𝙞𝙠𝙞𝙚𝙢 𝙙𝙞𝙖𝙡𝙤𝙜𝙪 𝙤𝙥𝙖𝙧𝙩𝙚𝙜𝙤 𝙣𝙖 𝙬𝙞𝙚𝙙𝙯𝙮 𝙣𝙖𝙪𝙠𝙤𝙬𝙚𝙟. 𝙋𝙤𝙡𝙞𝙩𝙮𝙠𝙖 𝙤𝙨́𝙬𝙞𝙖𝙩𝙤𝙬𝙖 𝙣𝙞𝙚 𝙢𝙤𝙯̇𝙚 𝙬𝙮𝙣𝙞𝙠𝙖𝙘́ 𝙯 𝙚𝙠𝙤𝙣𝙤𝙢𝙞𝙘𝙯𝙣𝙮𝙘𝙝 𝙠𝙖𝙡𝙠𝙪𝙡𝙖𝙘𝙟𝙞 𝙞 𝙥𝙧𝙯𝙚𝙠𝙤𝙣𝙖𝙣́ 𝙨𝙩𝙤𝙟𝙖̨𝙘𝙮𝙘𝙝 𝙬 𝙤𝙥𝙤𝙯𝙮𝙘𝙟𝙞 𝙙𝙤 𝙨𝙩𝙖𝙣𝙪 𝙣𝙖𝙪𝙠𝙞. 𝙒 𝙚𝙙𝙪𝙠𝙖𝙘𝙟𝙞 𝙣𝙖𝙟𝙬𝙖𝙯̇𝙣𝙞𝙚𝙟𝙨𝙯𝙮 𝙟𝙚𝙨𝙩 𝙘𝙯ł𝙤𝙬𝙞𝙚𝙠 𝙞 𝙬𝙨𝙥𝙤́𝙡𝙣𝙚 𝙙𝙤𝙗𝙧𝙤.

Panie Prezydencie, jubileusz 80-lecia Szkoły Podstawowej nr 1 jest okazją, by docenić zarówno jej bogatą tradycję, jak i nowatorskie podejście, które doskonale odpowiada na wyzwania współczesnego świata. Likwidacja tej placówki w tak ważnym momencie, bez dania jej szansy na dalszy rozwój, byłaby wielką stratą i zmarnowaniem jej ogromnego potencjału. Szkoła Podstawowa nr 1 ma szansę stać się przykładem i inspiracją dla innych placówek oświatowych. Jej nauczyciele wytyczyli nową drogę, którą mogą pójść kolejne szkoły. Dzięki ogromnej determinacji w jednym miejscu połączono pasję i potrzebę wspierania rozwoju dzieci z aktualnymi osiągnięciami nauki oraz wykładnią prawa oświatowego. Dlatego właśnie Szkoła Podstawowa nr 1 w Lesznie powinna nadal istnieć i funkcjonować jako odrębna placówka edukacyjna.

Panie Prezydencie, nie możemy i nie zamierzamy zaakceptować Pana decyzji. Dorobek tych nauczycieli jest dla nas zbyt wielką wartością. Będziemy mobilizować kolejne osoby ze środowisk naukowych oraz wszystkich, którym zależy na przyszłości edukacji w Polsce, aby wspólnie powstrzymać tę kompletnie niezrozumiałą decyzję władz miasta i naszym zdaniem działającą na szkodę jej mieszkańców. Z determinacją będziemy dążyć do tego, by szkoła, która jest przykładem zmian i postępu w edukacji, mogła nadal pełnić swoją rolę w społeczności lokalnej miasta Leszna.

𝙅𝙚𝙨𝙩𝙚𝙨́𝙢𝙮 𝙥𝙧𝙯𝙚𝙠𝙤𝙣𝙖𝙣𝙞, 𝙯̇𝙚 𝙬𝙨𝙥𝙖𝙧𝙘𝙞𝙚 𝙨𝙥𝙤ł𝙚𝙘𝙯𝙣𝙤𝙨́𝙘𝙞 𝙞 𝙙𝙤𝙧𝙤𝙗𝙠𝙪 𝙎𝙋𝟭 𝙬 𝙇𝙚𝙨𝙯𝙣𝙞𝙚 𝙩𝙤 𝙣𝙖𝙟𝙡𝙚𝙥𝙨𝙯𝙖 𝙞𝙣𝙬𝙚𝙨𝙩𝙮𝙘𝙟𝙖 𝙬 𝙧𝙤𝙯𝙬𝙤́𝙟 𝙡𝙚𝙨𝙯𝙘𝙯𝙮𝙣́𝙨𝙠𝙞𝙚𝙟 𝙤𝙨́𝙬𝙞𝙖𝙩𝙮, 𝙜𝙙𝙮𝙯̇ 𝙣𝙖𝙬𝙞𝙖̨𝙯𝙪𝙟𝙚 𝙙𝙤 𝙘𝙝𝙡𝙪𝙗𝙣𝙮𝙘𝙝 𝙩𝙧𝙖𝙙𝙮𝙘𝙟𝙞 𝙢𝙞𝙖𝙨𝙩𝙖 𝙞 𝙬 𝙣𝙖𝙨𝙯𝙮𝙢 𝙤𝙙𝙘𝙯𝙪𝙘𝙞𝙪 𝙟𝙚𝙨𝙩 𝙢𝙤𝙩𝙤𝙧𝙚𝙢 𝙣𝙖𝙥𝙚̨𝙙𝙤𝙬𝙮𝙢 𝙟𝙚𝙟 𝙥𝙧𝙯𝙮𝙨𝙯ł𝙚𝙜𝙤 𝙧𝙤𝙯𝙬𝙤𝙟𝙪. 𝙁𝙚𝙣𝙤𝙢𝙚𝙣 𝙎𝙋 𝙣𝙧 𝟭 𝙟𝙖𝙠𝙤 „𝘽𝙪𝙙𝙯𝙖̨𝙘𝙚𝙟 𝙨𝙞𝙚̨ 𝙨𝙯𝙠𝙤ł𝙮” 𝙯𝙖𝙨ł𝙪𝙜𝙪𝙟𝙚 𝙣𝙖 𝙙𝙤𝙘𝙚𝙣𝙞𝙚𝙣𝙞𝙚 𝙤𝙧𝙖𝙯 𝙨𝙯𝙖𝙘𝙪𝙣𝙚𝙠 𝙞 𝙢𝙤𝙯̇𝙚 𝙥𝙧𝙯𝙮𝙘𝙯𝙮𝙣𝙞𝙘́ 𝙨𝙞𝙚̨ 𝙙𝙤 𝙯𝙗𝙪𝙙𝙤𝙬𝙖𝙣𝙞𝙖 𝙥𝙤𝙯𝙮𝙩𝙮𝙬𝙣𝙚𝙜𝙤 𝙬𝙞𝙯𝙚𝙧𝙪𝙣𝙠𝙪 𝙇𝙚𝙨𝙯𝙣𝙖 – 𝙢𝙞𝙖𝙨𝙩𝙖 𝙨𝙯𝙠𝙤́ł, 𝙖 𝙬 𝙣𝙞𝙚𝙙𝙖𝙡𝙚𝙠𝙞𝙚𝙟 𝙥𝙧𝙯𝙮𝙨𝙯ł𝙤𝙨́𝙘𝙞, 𝙢𝙖𝙢𝙮 𝙣𝙖𝙙𝙯𝙞𝙚𝙟𝙚̨ – 𝙢𝙞𝙖𝙨𝙩𝙖 𝙨ł𝙮𝙣𝙖̨𝙘𝙚𝙜𝙤 𝙯 𝙞𝙣𝙣𝙤𝙬𝙖𝙘𝙟𝙞 𝙥𝙚𝙙𝙖𝙜𝙤𝙜𝙞𝙘𝙯𝙣𝙮𝙘𝙝 𝙣𝙖 𝙨𝙠𝙖𝙡𝙚̨ 𝙤𝙜𝙤́𝙡𝙣𝙤𝙥𝙤𝙡𝙨𝙠𝙖̨.

Z poważaniem,

Agnieszka Adamczak – Warsztaty z Porozumienia

prof. dr hab. Roman Bäcker - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

dr Magdalena Barańska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

prof. dr hab. Maria Barysz - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Robert Bielecki – Akademia Nauk Stosowanych w Koninie

dr inż. Andrzej Szymon Borkowski - Politechnika Warszawska

Marta Chłoń-Hylak - Neurologopeda Metoda Krakowska

prof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska - Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu

dr Bożena Chrostowska – dr nauk humanistycznych pedagog, Olsztyn

Sylwia Chwaliszewska - Wolna Szkoła Żyrafa

prof. US dr hab. Maksymilian Chutorański - Uniwersytet Szczeciński

dr Julian Czurko – Fundacja Owoc Spotkania

Anna Dęboń – Stowarzyszenie Dopamina Lab

dr Maciej Dębski - Fundacja Dbam o Mój Zasięg

Ewa Dobiała - Oddział Psychiatryczny Dzienny dla Dzieci i Młodzieży w Lesznie

Jarosław Durszewicz – Fundacja Szkoła bez Ocen

dr Katarzyna Dworniczek – Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie

Edyta Ejsmot – Wiosna Edukacji

Magdalena Franka – Fundacja Arena i Świat

Justyna Frankiewicz-Popiołek - Fundacja Uczyć (się) z Pasją

prof. KUL dr hab. Lech Giemza, Katolicki Uniwersytet Lubelski

dr Marta Grześko-Nyczka – Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie

Magdalena Grzeszkiewicz-Brzęcka – trenerka Centrum Edukacji Obywatelskiej

dr Tomasz Hauza - Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie

Grzegorz Idziak -Placówka Doskonalenia Nauczycieli PERCEPTi EDUKACJA Zielona Góra

Justyna (Inka) Ilasz – nauczycielka innowatorka

Joanna Jakś – Fundacja Prodeste

prof. UAM dr hab. Sylwia Jaskulska – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Magdalena Jarzębowska - Fundacja Dzieci Montessori

Anna Jurewicz - Centrum Doskonalenia Nauczycieli Razem Lepiej

prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska - Uniwersytet Warszawski

prof. UŚ dr Marek Kaczmarzyk - Uniwersytet Śląski

Joanna Kaszuba – Arena Kreatywnej Edukacji

Marzena Kędra – Szkoła Podstawowa Cogito w Poznaniu

Justyna Kieliś-Talaga – Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie

Piotr Klimczyk - Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego

Ilona Kobuszyńska - Wolna Szkoła Żyrafa

Anna Konarzewska – nauczycielka innowatorka

dr Marta Kondracka-Szala – Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Wrocławski

Zuzanna Kończak – Koło Naukowe Pedagogów ANS w Lesznie

Marcin Korczyc - Fundacja Ja, Nauczyciel

dr inż. arch. Małgorzata Kostrzewska - Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej

dr Agnieszka Kossowska - Fundacja Rozwoju Edukacji Empatycznej

Beata Kubsik – EDUdzielnia

Dorota Kujawa- Weinke – edukatorka, ambasadorka „Planu dla edukacji”

dr Karolina Kuryś-Szyncel - Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu

Urszula Leciej – innowacyjna nauczycielka-dyrektorka

Patrycja Leciej Andrzejczak - Niepubliczne Przedszkole Kreatywne Sorbonka

prof. dr hab. Roman Leppert – Akademickie Zacisze

dr Joanna Ławicka - Fundacja Prodeste

dr hab. Ewa Maciejewska-Mroczek - Uniwersytet Warszawski

Elżbieta Magiełda – trenerka Familylab Polska

dr Krzysztof M. Maj - Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie

Elżbieta Manthey - Fundacja Rozwoju Przez Całe Życie, Juniorowo

Beata Matusiak - nauczycielka innowatorka, SP Radowo Małe

Wioletta Matusiak – Pro Futuro

Marta Matyla - Wolna Szkoła Żyrafa

Józefina Matyla-Mańka – Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie

prof. UAM dr hab. Agata Matysiak-Błaszczyk - Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu

prof. UAM dr hab. Renata Michalak, Światowa Organizacja Wychowania Przedszkolnego OMEP

Marcin Michalik – nauczyciel innowator

dr Małgorzata Mikut - Uniwersytet Szczeciński

Wiesława Mitulska – ekspertka współpracująca z Centrum Edukacji Obywatelskiej

Iwona Musiał – nauczycielka innowatorka

prof. PG dr hab. Joanna Mytnik – Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej

Katarzyna Nabrdalik - Teach for Poland

Marcelina Naskręt – MAMYdzieci

Monika Niedzielska – nauczycielka innowatorka, szkoleniowiec

Magdalena Niedźwiecka-Anuszczyk - Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Szkoła Pamięci Sensos

prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz - Akademia WSB

dr Konrad Nowak-Kluczyński - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Joanna Olejnik-Pazoła - Szkoła Językowa "Smile"

Justyna Orszulak - @Edu.przestrzenie

Krystian Ostrowski - HELLO School of English

Iwona Pietrzak-Płachta - Nauczycielka Roku 2022, ZSP w Pliszczynie

Anna Przybyło – Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren

Zofia Przystup – nauczycielka innowatorka

Ewa Radanowicz - ODN Sensor, ekspert ds. rozwoju Kuratorium Oświaty w Szczecinie

dr Mirosław Radoła - Laboratorium Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej, WSE UAM

dr Łukasz P. Ratajczak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Patrycja Ratajczak - Wolna Szkoła Żyrafa

Bartłomiej Rosik - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

dr Katarzyna Rukojć - Uniwersytet WSB Merito Gdańsk

Tomasz Saj – pedagog, psychoterapeuta, trener

Magdalena Sierocka – MOST Kampus Edukacyjny

Agata Sieńczak - Niepubliczny Zespół Szkolno - Przedszkolny Pro Novo w Bogaczowie

Izabela Skrzypczak - Wolna Szkoła Żyrafa

Anna Sowińska - Fundacja Plan Daltoński

Kalina Stefaniak - nauczycielka innowatorka

Danuta Sterna - ekspertka oceniania kształtującego

Marcin Stiburski - Szkoła Minimalna

Łukasz Szeliga- tutor, polonista, szkoleniowiec

prof. UŚ dr hab Magdalena Szpunar - Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego

Anna Szulc – Empatyczna Edukacja => Empatyczna Polska

dr Małgorzata Wałejko - Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Szczeciński

dr Piotr Wasyluk – Projektowanie kreatywne

Katarzyna i Maciej Winiarek - Instytut Krytycznego Myślenia

dr Kinga Wnuk - NSP i NLO im. Stanisława Konarskiego w Ostrowcu Świętokrzyskim

Olga Woj - Mózg na Warsztat - Edukacja dla Uczących

dr Alicja Zagrodzka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie

Katarzyna Zając-Malinowska, Pracownia Kompetencji

Aleksandra Zarzecka - Wolna Szkoła Żyrafa

Irmina Zarzecka - Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

Olga Żłobińska - NSP Edustation

dr Marzena Żylińska – Edukatorium, Budząca się szkoła

prof. dr hab. Leszek Żyliński - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

(jrs, Fot. L. Matuszewska )

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(4)

OlekOlek

0 0

Członka Po nikt nie przekona . Przykład idzie z samej góry. Takich nieudaczników kłamców i imbecyl8 w rządzie RP jeszcze nie było.

21:05, 07.02.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

XX

0 0

Co brałeś?

23:56, 10.02.2025

IqIq

0 0

On ma czarnego olka

08:22, 08.02.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kasakasa

0 0

Czy ci naukowcy maja ochote zrzutkę zrobic do leszczynskiego cienkiego budżetu? Ile kazdy z nich zadeklarował PLN ów ??? Bo nie widze kwot.
Rozumiem ze aktywistki tez dołożą.

10:47, 08.02.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%