Zamknij

Poprawna struktura organizacyjna w firmie - jak musi wyglądać?

Artykuł sponsorowany + 00:00, 28.02.2025 Aktualizacja: 23:00, 28.02.2025
Fot. Materiały promocyjne Fot. Materiały promocyjne

Struktura organizacyjna firmy bezpośrednio wpływa na jej funkcjonowanie. Nie sposób wyznaczyć jednego poprawnego schematu, który pasowałby do każdego podmiotu gospodarczego. Można jednak wskazać obowiązkowe elementy struktury organizacyjnej, takie jak regulamin organizacyjny, opis stanowisk pracy i schemat organizacyjny. Aby lepiej zrozumieć specyfikę struktury, warto też nieco bliżej poznać jej podstawowe rodzaje.

  • Poprawna struktura organizacyjna w firmie musi uwzględniać funkcjonalne i hierarchiczne zależności między pracownikami.
  • Każda struktura organizacyjna powinna się składać z opisu stanowisk pracy, regulaminu i schematu organizacyjnego.
  • Z myślą o prawidłowym funkcjonowaniu danej firmy należy dostosować do jej specyfiki konkretny wariant struktury organizacyjnej, analizując cele strategiczne i operacyjne danego podmiotu.

Czym jest struktura organizacyjna firmy?

Warto zastanowić się, co tak naprawdę kryje się pod pojęciem struktury organizacyjnej firmy. Oznacza ono zależności hierarchiczne i funkcjonalne pomiędzy konkretnymi jednostkami, takimi jak na przykład poszczególne stanowiska czy działy w danym przedsiębiorstwie. Dzięki odpowiednio ustalonej strukturze organizacyjnej można zadbać o prawidłowy przepływ informacji, a także sprawne wydzielenie zadań. Jest to szczególnie ważne w przypadku dużych przedsiębiorstw, w których spore znaczenie ma odpowiednia hierarchia między poszczególnymi działami i pracownikami. Poprawna struktura organizacyjna firmy to priorytet, aby zapobiec zakłóceniom w funkcjonowaniu całego przedsiębiorstwa i zadbać o precyzyjne wyznaczenie obowiązków oraz kompetencji zatrudnionych osób.

Szukasz nowej pracy? Wejdź na popularny portal Pracuj.pl i sprawdź najnowsze ogłoszenia z interesującej Cię branży!

Obowiązkowe elementy struktury organizacyjnej

Poprawna struktura organizacyjna w firmie powinna zawierać trzy obowiązkowe elementy. Pierwszym z nich jest schemat organizacyjny. Pod tym pojęciem kryje się graficzne przedstawienie wybranego modelu struktury w danej firmie. Następnym kluczowym elementem jest regulamin organizacyjny. To właśnie w tym dokumencie powinny zostać zawarte niezbędne regulacje dotyczące zasad funkcjonowania obowiązujących w konkretnym przedsiębiorstwie. Ostatnim komponentem struktury organizacyjnej jest opis stanowisk pracy. Musi on uwzględniać szczegółowy zakres kompetencji przypisany konkretnym stanowiskom oraz dokładnie rozpisane obowiązki.

Ile kosztuje zatrudnienie pracownika? Wejdź na kalkulator kosztów pracodawcy i sprawdź, jak dokładnie prezentują się poszczególne składki!

Jak dostosować strukturę organizacyjną do specyfiki firmy?

Z myślą o prawidłowym funkcjonowaniu danego przedsiębiorstwa należy dostosować do jego specyfiki konkretną strukturę organizacyjną. Można wyróżnić jej trzy główne typy, które różnią się zależnościami między pracownikami oraz organizacją pracy. Pierwszym wariantem jest struktura liniowa, charakteryzująca się jasno określonymi uprawnieniami i zadaniami zatrudnionych osób. To dobry wybór w przypadku firm, w których liczy się szybkie podejmowanie decyzji. Ten wariant struktury znacznie ułatwia kierowanie przedsiębiorstwem, ale jego minusem są problemy z zachowaniem elastyczności firmy w przypadku zmieniających się warunków. Innym typem jest struktura funkcjonalna organizacji. W tym przypadku jeden pracownik może jednocześnie podlegać kilku kierownikom na tym samym szczeblu. Wariant funkcjonalny gwarantuje szybki przepływ informacji. Świetnie sprawdza się w firmach, w których pracuje wielu wyspecjalizowanych managerów. Minusem rozwiązania funkcjonalnego mogą być natomiast problemy z wyznaczeniem zakresu odpowiedzialności kierowników. Trzecim typem struktury organizacyjnej jest wariant linowo-sztabowy. Sprawdza się on przede wszystkim w przypadku firm, w których działają zespoły eksperckie, wspierające pracę poszczególnych podzespołów.

Chcesz zdobyć pracę w Głogowie? Jeszcze dziś zapoznaj się z ofertami z Twojej branży i zdecyduj się na wysłanie aplikacji!

Podsumowanie

Dzięki poprawnej strukturze organizacyjnej firma może zadbać o płynność działania i szybki przepływ informacji między pracownikami. Osoby kierujące większym przedsiębiorstwem koniecznie powinny zastanowić się nad wyborem odpowiedniego wariantu struktury. Ważne jest, aby konkretny rodzaj organizacji był dostosowany do celów strategicznych firmy i jej dotychczasowego funkcjonowania.

(Artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%