Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego złożył wniosek o dotację z rządowego programu Kolej Plus na modernizację i uruchomienie linii kolejowej nr 360 na odcinku Kąkolewo-Gostyń. Sprawdziliśmy, jak dziś wygląda ta trasa. W niektórych miejscach jest w opłakanym stanie.
Założenia programu Kolej Plus zostały przedstawione już kilka miesięcy temu, w kampanii przed wyborami prezydenckimi. Na odtworzenie linii kolejowych w całym kraju ma zostać wydanych 6,6 mld zł. 85 procent kosztów pokryje państwo, 15 procent - samorządy województwa.
Województwie wielkopolskie złożyło dwa wnioski o dofinansowanie remontu linii kolejowych. Jeden z nich dotyczy naszego regionu. Chodzi o trasę kolejową nr 360 na odcinku Kąkolewo-Gostyń. Inwestycja ma kosztować 140 mln zł, po modernizacji pociągi mają jechać z prędkością 120 km na godzinę.
Czy linia zostanie wyremontowana przekonamy się najpewniej w listopadzie, kiedy rząd ogłosi wyniki naboru. Chętnych do uzyskania dofinansowania jest bowiem znacznie więcej niż pieniędzy przewidzianych w programie.
My sprawdziliśmy, jak obecnie wygląda linia kolejowa z Leszna do Gostynia, w części przebiegającej przez powiat leszczyński.
Wyremontowana jest stacja Leszno-Grzybowo, dobrze prezentuje się Kąkolewo. Dalej linia jest nieczynna. W Kąkolewie pociągi kierują się na Ostrów Wielkopolski. Dworzec w Garzynie wymaga remontu, tak samo stacja w Krzemieniewie, choć trzeba też przyznać, że w oby tych miejscach panuje porządek.
Mój nick11:04, 22.09.2020
Kto teraz jeździ pociągiem, jak nie koronawirus to inne PiSdzi***stwo się szerzy, a ta linia dokładnie odzwierciedla stan Polski. Broszka obiecała w 2015 Polskę w ruinie, no i obietnicy dotrzymali. Jest ruina linii kolejowej nr 360 i Polski!!!
Oburzony Marek Ż12:55, 22.09.2020
Po co wybudować drogę 2+2 standard Rydzyna i lobbować za zmniejszeniem akcyzy na benzynę lepiej w imię 'Solidarności społecznej' wydać miliony w błoto dać zarobić znajomemu i puszczać puste pociągi
?12:58, 22.09.2020
To jest przykre. Tyle kasy, ogrom naszych pieniędzy, tylko po to aby przejechał tamtędy pusty szynobus. Jeżeli już to taniej by dofinansowanie do autobusu było dać.
Kasztanowy Ogier14:06, 22.09.2020
Lepiej żeby była bardziej przepustowa droga, ceny paliwa niższe (zmniejszone podatki), zamozniejsze społeczeństwo (likwidacja PIT), zmniejszenie kosztów pracy (zus)
Wtedy to na trasie Gostyn-Krzemieniewo-Leszno pojawia się 1)prywatne busy które będą rywalizować o klienta,
2)zwiększy się znaczenie blabla carow
3)ludzie zaczną organizować się na grupkach facebookowych,
4)uczniowie dojeżdżający do Leszna beda się dogadywać między sobą przez co ich powrót do domu nastąpi 30min po zajęciach a nie 3h po zajeciach
5) rozwinie się naturalny carpooling - zachęcam do rozszyfrowania tego zjawiska :)
Jimi 14:04, 22.09.2020
Świetny pomysł, napewno dużo ludzi będzie jeździć tą linią, a szczególnie pacjenci i pracownicy z Górzna i kolejny pomysł na biznes, dowozy taxi z Garzyna do Górzna.Hejterom już podziękujemy,pewnie ro same Po...by !!!
Anna10:35, 23.09.2020
Szkoda,że nie dalej,aż do Jarocina,bo tam połączenia nie ma żadnego,a przydałoby się.Przez wiele lat jeździłam pociągiem do Jarocina z Wojciechowa,teraz mieszkam w Lesznie i bez samochodu dotrzeć w rodzinne strony ani rusz?
BRAWO14:08, 26.09.2020
ROBIC TE LINIE MY JEZDZIMY POCIAGAMI TYLKO A TO PIEKNA LINIA Z TEGO CO PAMIETAM PRZEZ LASY PRZECHODZI!!
aamar20:41, 13.03.2021
A bezpośredniego połączenia Leszna z Kalisze jak nie ma, tak nie ma, a za komuny były kolejowe i autobusowe. Ciekawe jak na tej trasie porusza się pan poseł M. z Kalisza, któremu zabrano prawo jazdy ???
3 6
odezwał się komuch lub Po-eb