Zamknij

Jak zgłosić nieruchomość do opodatkowania w Poznaniu? Osoby prywatne i firmy

Artykuł sponsorowany + 12:38, 26.08.2024 Aktualizacja: 12:44, 26.08.2024

Kupiłeś dom, mieszkanie lub działkę w Poznaniu? Po załatwieniu wszystkich formalności u notariusza, czas na wizytę w urzędzie miasta. Tutaj złożysz dokumenty zgłoszeniowe w celu ustalenia wysokości podatku od nieruchomości. Sprawdź, jak wygodnie rozliczyć ten podatek przez internet.

Kto musi zgłosić nieruchomość do opodatkowania?

Zobowiązanymi do opłacania podatku od nieruchomości są nie tylko właściciele działek i obiektów budowlanych lub ich części, ale też użytkownicy wieczyści, posiadacze samoistni oraz posiadacze zależni.

Podatek od nieruchomości zostaje wyliczony na podstawie dokumentów przekazanych do urzędu gminy. Osoby fizyczne składają w tym celu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1. Natomiast osoby prawne – deklarację na podatek od nieruchomości DN-1.

Jak złożyć dokumenty – osobiście czy przez internet?

Urząd Miasta Poznania przyjmuje dokumenty zgłoszeniowe do podatku od nieruchomości zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznie. W pierwszym przypadku należy czytelnie wypełnić druk IN-1 lub DN-1 wraz z załącznikami i dostarczyć do urzędu osobiście bądź pocztą. Należy pamiętać o wcześniejszym umówieniu wizyty. Formalności tej można dopełnić na stronie internetowej urzędu.

Złożenie dokumentów przez internet to szybsza i wygodniejsza alternatywa dla tradycyjnego ich dostarczania. Wysyłka odbywa się za pośrednictwem platformy ePUAP do Elektronicznej Skrzynki Podawczej Urzędu Miasta Poznania/UMPoznan/SkrytkaESP.

Druki składane online wymagają uwierzytelnienia, np. Profilem Zaufanym, podpisem kwalifikowanym lub pieczęcią elektroniczną.

Jak wypełnić dokumenty podatkowe online?

Szybkie zgłoszenie do podatku od nieruchomości umożliwia kreator Przyjaznych Deklaracji. To wygodne, intuicyjne narzędzie, które za pomocą wyboru kafelkowego oraz pytań i odpowiedzi prowadzi podatnika przez proces wypełniania formularza IN-1 lub DN-1.

Do skorzystania z kreatora deklaracji podatkowych wystarczy komputer lub inne urządzenie z zainstalowaną przeglądarką. Po zakończonej pracy system zweryfikuje poprawność dokumentów, a w razie braków lub błędów poprosi o ich uzupełnienie bądź poprawienie. Gdy wszystko będzie już gotowe, formularz wystarczy wysłać przez ePUAP lub wydrukować, ręcznie podpisać i dostarczyć do urzędu miejskiego w Poznaniu.

Jak ustalić wysokość podatku od nieruchomości?

Sposób określenia wysokości podatku jest różny dla osób fizycznych i prawnych. Osoby fizyczne składają informację IN-1, a na podstawie zawartych w niej danych urząd miasta oblicza należny podatek. O jego wysokości informuje właściciela nieruchomości drogą pisemnej decyzji. Znajdują się w niej nie tylko kwoty i terminy rat, ale też numer rachunku do przelewu.

Osoby prawne obliczają podatek od nieruchomości samodzielnie w deklaracji DN-1. Nie oczekują na odpowiedź z urzędu, ale bez wezwania dokonują wpłat zgodnie z harmonogramem rat określonym w DN-1. Numer rachunku mogą sprawdzić na stronie urzędu.

Co istotne, osoby prawne składają deklarację DN-1 nie tylko przy nabyciu nieruchomości, ale też do 31 stycznia każdego kolejnego roku. Osoby fizyczne przekazują informację IN-1 do organu podatkowego tylko raz, chyba że nastąpią okoliczności powodujące zmianę wysokości zobowiązania podatkowego.

(Artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%