Już od paru lat w firmach zatrudniane są osoby z pokolenia Z, czyli urodzeni w latach 1995-2009. Niebawem jednak swoich sił na rynku pracy będą próbować przedstawiciele tak zwanego pokolenia Alfa. Jeśli prowadzisz firmę, koniecznie powinieneś poznać je nieco bliżej, aby jak najlepiej przygotować się do współpracy z osobami z tej generacji. Sprawdź, czym wyróżnia się to pokolenie i jakim wyzwaniom będziesz musiał stawić czoła!
Pokoleniem Alfa nazywamy osoby, które urodziły się w latach 2010 - 2025. Chociaż przedstawiciele tej generacji jeszcze przez jakiś czas nie będą aktywni zawodowo, to już teraz można prognozować, jak poradzą sobie na rynku pracy. Specjaliści podkreślają, że pracownicy należący do tego pokolenia będą mieć duże wymagania względem potencjalnych pracodawców, na przykład w zakresie elastycznego czasu pracy czy możliwości awansowania na wyższe stanowiska. Ich mocnymi cechami okażą się kreatywność i asertywność. Przedstawiciele pokolenia Alfa będą również otwarci na zmiany i chętni do zdobywania nowych doświadczeń. Warto też wspomnieć o ich otwartości kulturowej, dzięki której świetnie odnajdą się w różnych zespołach. Co więcej, osoby te nie będą miały problemu z pracą na najnowocześniejszym sprzęcie elektronicznym.
Chcesz szybko dodać ogłoszenie o pracę? Wejdź na dlafirm.pracuj.pl i wstaw swoją ofertę, aby dotrzeć do wielu kandydatów.
Przedstawiciele generacji Alfa to osoby, dla których bardzo ważny będzie zrównoważony rozwój i idea work-life balance. Potencjalni pracodawcy koniecznie powinni wziąć to pod uwagę i wprowadzić w swojej firmie zasady umożliwiające utrzymanie równowagi między życiem prywatnym a służbowym. Dobrym pomysłem może być zaproponowanie elastycznych godzin pracy, chociaż przez jeden dzień w tygodniu.
Mówiąc o zrównoważonym rozwoju, warto też wspomnieć o dużym znaczeniu ekologii, która dla pokolenia Alfa okaże się istotną kwestią. Przedstawiciele tej generacji będą zatem zwracać uwagę, czy pracodawca wykazuje się proekologicznymi działaniami.
Zależy Ci znalezieniu dla swojej firmy nowych pracowników? Przeczytaj porady dla pracodawców i dowiedz się, na czym polega skuteczna rekrutacja!
Pokolenie Alfa obejmuje wyłącznie osoby urodzone w XXI wieku, które od dziecka mają swobodny dostęp do nowoczesnych technologii. Gdy przedstawiciele tej generacji wejdą już na rynek pracy, z pewnością zaczną zwracać uwagę na pracodawców umożliwiających realizowania obowiązków zawodowych online. Warto też podkreślić, że dzięki wysoko rozwiniętym umiejętnościom cyfrowym pokolenie Alfa będzie potrafiło efektywnie pracować w trybie zdalnym na różnych urządzeniach cyfrowych. Niestety, duża ilość czasu spędzonego przed telefonem czy tabletem może negatywnie wpłynąć na zdolności komunikacyjne w relacjach z drugą osobą. Oznacza to zatem, że czasami bezpośrednia komunikacja może zatem okazać się problemem dla przedstawicieli tej generacji.
Zastanawiasz się, jakie korzyści pozapłacowe okażą się najistotniejsze dla generacji Alfa? Dla tego pokolenia bardzo ważna będzie troska o własne zdrowie - zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Kluczowym benefitem stanie się zatem dostęp do prywatnej opieki medycznej. Brak tej korzyści może być dużym utrudnieniem w pozyskaniu nowych pracowników.
Dla przedstawicieli generacji Alfa ważną kwestią będzie także możliwość ciągłego rozwoju i zdobywania nowych kwalifikacji. Potencjalny pracodawca powinien zatem im to zapewnić, oferując częste szkolenia. Dla generacji Alfa dużym atutem okaże się też możliwość awansowania na wyższe stanowiska według jasno określonych zasad - przedstawiciele tego pokolenia będą zwracać uwagę na to, czy w danej firmie uda im się szybko rozwinąć karierę.
Generacja Alfa niebawem wejdzie na rynek pracy, dlatego warto już teraz zastanowić się, czy Twoja firma jest gotowa na to wyzwanie. Powinieneś być przygotowany na konieczność zapewnienia nowym pracownikom zdalnego trybu realizacji obowiązków zawodowych. Nie zapomnij także o respektowaniu zasad work-life balance, które są bardzo istotne dla najmłodszego pokolenia.