Co jakiś czas w świecie SEO pojawia się nowe hasło, które wzbudza emocje i prowokuje do dyskusji na temat przyszłości pozycjonowania i potencjalnych kierunków jego rozwoju. Od pewnego czasu coraz głośniej jest o intent SEO, czyli pozycjonowaniu prowadzonym w oparciu o intencje wyszukiwania użytkownika.
Rodzi się więc pytanie, czy warto zwrócić uwagę na to zjawisko, czy to tylko kolejne buzzword mające niewiele wspólnego z rzeczywistością? Temat poruszają specjaliści Delante, agencji SEO działającej na polskim rynku od 7 lat.
Search Intent (występujący także pod nazwami User Intent albo Audience Intent) jest stosunkowo nowym terminem, który opisuje cel, z jakim użytkownik wpisuje konkretne zapytanie w wyszukiwarkę internetową. Możemy wyróżnić kilka ich rodzajów:|
Na bazie tych typów intencji użytkownika Google pokazuje mu odpowiednie wyniki. Czy ta informacja w jakikolwiek sposób może się przydać marketerom i osobom prowadzącym swój biznes w sieci? Zdecydowanie tak. Dla przykładu: wiedząc, że zachodzi takie zjawisko, właściciel e-commerce jest w stanie tworzyć treści odpowiadające na potrzeby wynikające z intencji mających największy potencjał na konwersję (3. i 4. typ).
Co jednak ma to wspólnego z SEO i czy faktycznie ma tak ogromne znaczenie jak zwykło mu się przypisywać?
Faktem jest, że od kilku lat aktualizacje algorytmów Google prowadzą do coraz mocniejszego zacieśnienia związku między intencją użytkownika (innymi słowy celem, który chce on osiągnąć, wpisując w wyszukiwarkę daną frazę), a wyświetlanymi mu wynikami.
Choć ta idea przyświeca Google od zawsze, technicznie wszystko zaczęło się od wprowadzenia algorytmu Hummingbird (2013 r.), za którym podążył Rankbrain (2015 r.) - obie aktualizacje miały na celu poprawę analizowania kontekstu, jaki stoi za zapytaniem użytkownika, i pokazanie mu jak najbardziej adekwatnych wyników.
W 2019 r. BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) udowodnił, że Google planuje kontynuować podążanie tą ścieżką. Dziś poznanie i zrozumienie intencji użytkownika - wraz z odpowiedzią na nie - wydaje się być jednym z najskuteczniejszych sposobów na zajęcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, właśnie ze względu na plany Google.
W Intent SEO nie chodzi o to, by dotrzeć do wszystkich użytkowników internetu - należy po prostu dobrze poznać swoją grupę odbiorców i to właśnie na ich potrzeby konsekwentnie odpowiadać. Wnioski wyciągnięte z analizowania targetu pomogą w dobraniu adekwatnych fraz kluczowych i typu contentu, który warto tworzyć, a pośrednio także zmniejszaniu wskaźnika odrzuceń i zwiększaniu wartościowego (a to w końcu najbardziej istotne!) ruchu na stronie.
Dlatego właśnie możemy jednoznacznie powiedzieć: nie, Search Intent SEO to nie tylko buzzword, a faktyczna ścieżka rozwoju strategii SEO, którą nie tylko warto, lecz wręcz należy podążać.