Zamknij

Kurator oświaty o SP 1 w Lesznie: "Zamykanie szkoły jest ostatecznością"

14:01, 07.03.2025 Aktualizacja: 12:44, 11.03.2025
Skomentuj

Wielkopolski kurator oświaty Igor Bykowski odpowiedział na interpelację posła Jana Dziedziczaka w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej nr 1 oraz Przedszkoli Miejskich nr 4, 5 i 15 w Lesznie.

13 lutego 2025 roku Rada Miejska Leszna przyjęła uchwały o zamiarze likwidacji SP 1 im. Marii Konopnickiej oraz trzech miejskich przedszkoli. Decyzję taką radni podjęli większością głosów radnych Koalicji Obywatelskiej, a projekty uchwał przygotowali prezydent Grzegorz Rusiecki i jego zastępca Maciej Grabianowski. 

O ile kwestia likwidacji przedszkoli została przyjęta przez mieszkańców ze spokojem, o tyle o zamknięciu SP 1 wciąż jest głośno. Na likwidację placówki nie zgadzają się rodzice uczniów. 

Poseł Jan Dziedziczak poprosił o wyjaśnienia wielkopolskiego kuratora oświaty, zadając mu pytania:

  1. Czy Kurator Oświaty został zapoznany z uchwałą intencyjną o likwidacji przedszkoli nr 4, 5 i 15 w Lesznie?
  2. Czy Kurator Oświaty zapoznał się z uchwałą intencyjną o zamiarze likwidacji Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Lesznie?
  3. Czy Kurator Oświaty wyraził już opinię w sprawie planowanej likwidacji tych placówek, a jeśli tak, to jakie są główne argumenty zawarte w tej opinii?
  4. Jaka jest ocena programu „Budzącej się szkoły” prowadzonego i wdrażanego przez Szkołę Podstawową nr 1 im. Marii Konopnickiej w Lesznie?
  5. Czy Kurator Oświaty zaleca kontynuację takiego programu nauczania „Budzącej się szkoły”, jaki jest prowadzony w Szkole Podstawowej nr 1, a jaki wybrali rodzice, sugerując się doborem placówki dla swoich dzieci po przeniesieniu uczniów, nauczycieli i dyrekcji do SP 2 lub SP 3 w Lesznie?

W odpowiedzi kurator Igor Bykowski napisał, że wciąż nie otrzymał od władz miasta wniosków o wyrażanie opinii w sprawie zamiaru likwidacji szkoły i przedszkoli. Jednocześnie kurator podtrzymał to, o czym mówił w wywiadzie dla Radia Elka: 

- Samo wyrażenie chęci likwidacji nie jest powodem, by szkoła nie robiła rekrutacji i nie prowadziła drzwi otwartych - napisał kurator. - Zamykanie szkoły nie jest ostatecznością. 

Cała odpowiedź Igora Bykowskiego na interpelację Jana Dziedziczaka: 

Ad 1-3
Do tej pory do Wielkopolskiego Kuratora Oświaty nie wpłynęły wnioski o wyrażenie opinii w przedmiotowych sprawach, do których załącznikami są uchwały intencyjne oraz ich uzasadnienia. Jednocześnie wskazać należy, że Wielkopolski Kurator Oświaty jest zaznajomiony z planowanymi działaniami Rady Miejskiej w Lesznie. Do obecnego stanu rzeczy ustosunkował się w wywiadzie udzielonym dla Telewizji Leszno i Radia Elka, po spotkaniu w gronie Dyrekcji Szkoły oraz przedstawicieli Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców w obecności Dyrektora Delegatury KO w Lesznie i Dyrektora Wydziału nauczycieli i Sieci Szkół. Spotkanie to odbyło się w budynku Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej  w Lesznie 21 lutego 2025 roku. Wielkopolski Kurator Oświaty odniósł się m.in. do wątpliwości dotyczących obecnej działalności szkoły stwierdzając m.in., że samo wyrażenie chęci likwidacji nie Jest powodem, by szkoła nie robiła rekrutacji i nie prowadziła drzwi otwartych, a także, że zamykanie szkoły Jest ostatecznością.

Ad. 4-5
Decyzja o wdrożeniu w szkole działań innowacyjnych proponowanych przez Fundację „Budząca się Szkoła" jest autonomiczną decyzją szkoły. Inspirowanie nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, stanowi element nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły, zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 2 oraz w art. 55 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 44 ustawy szkoły i placówki podejmują niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego.

W szkole i placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki. Podjęcie działalności w szkole lub placówce przez stowarzyszenie lub inną organizację, o których mowa w ust. 1, wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły lub placówki, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły lub placówki i rady rodziców (art. 68 ww. ustawy).

Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki (art. 84 ww. ustawy).

W obecnym stanie prawnym wdrożenie programu innowacji nie wymaga zawiadomienia lub uzyskania opinii czy oceny organu nadzoru pedagogicznego.

Jednocześnie-Wielkopolski Kurator oświaty zwraca uwagę na wspólne elementy programu „Budzącej się szkoły" oraz „Szkoły przyjaznej uczniom" - programu Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, którego założenia szczegółowo zaprezentowano na stronie internetowej KO w Poznaniu. Program obejmuje cztery obszary:

1) szkoła bez dzwonków
2) ocenianie kształtujące
3) mediacje szkolne
4) rozwój emocjonalny i społeczny.

W ocenie Wielkopolskiego Kuratora Oświaty wszystkie działania podejmowane w celu wzmacniania odpowiedzialności uczniów za zarządzanie własnym czasem, wprowadzania systemu oceniania, który koncentruje się na bieżącym informowaniu uczniów o ich postępach poprzez udzielanie regularnej i szczegółowej informacji zwrotnej na temat postępów ucznia, z naciskiem na rozwijanie jego umiejętności, promowania idei mediacji jako pierwszej linii rozwiązania sporów, stawiając na dialog i zrozumienie w każdej sytuacji konfliktowej a także troski o zdrowie psychiczne młodzieży i wzmacnianie umiejętności współpracy, w tym budowania dobrych relacji są warte uwagi w każdej szkole.

 

 

(lm, Fot. L. Matuszewska)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

1313

3 1

I kurator nie rozumie, że taka ostateczność właśnie zaistniała?

15:06, 07.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

rodzicrodzic

2 1

Nie rozumiem ja długo mozna wałkować ten temat?
Czy inne szkoły są fe? Zając nalezy sie przede wszystkim rozsądnym przygotowaniem dzieci na zmiany 🙂

22:30, 07.03.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%