Zamknij

Kolej+ połączy Leszno z Gostyniem. Kiedy pociągi pasażerskie wrócą na tory?

21:10, 11.03.2021 lm, Fot. L. Matuszewska Aktualizacja: 20:16, 12.03.2021
Skomentuj

Samorząd Leszna chce modernizacji trasy kolejowej z Kąkolewa do Gostynia, dzięki której Leszno będzie mieć nowoczesne połączenie z miastem nad Kanią. Linia ma zacząć działać do roku 2028.

Linia nr 360 z Kąkolewa do Gostynia ma 22,5 km. Jest nieczynna dla ruchu pasażerskiego od kilku lat. Dworce kolejowe znajdujące się na tej trasie stoją opustoszałe (jak wyglądają teraz stacje w Garzynie i Krzemieniewie pokazujemy poniżej przypominając nasz materiał z ubiegłego roku). Samorząd województwa wielkopolskiego chciałaby trasę zmodernizować i ponownie uruchomić. Zgłosił ją do rządowego programu Kolej+ i otrzyma dofinansowanie na to zadanie.

Modernizacja linii, według wstępnych szacunków, może kosztować około 140 mln zł. Przypomnijmy, że rządowy program Kolej+ opiewa na 6,6 mld zł, z czego 1 mld zł mają wyłożyć samorządy, a resztę budżet państwa. W Wielkopolsce w ramach Kolej+ mają zostać odnowione 4 linie za 2 mld zł.

Jeśli chodzi o linię Kąkolewo-Gostyń to w pierwszej kolejności ma zostać opracowane studium planistyczno-prognostyczne, które ma kosztować 1,2 mln zł. Ostateczna cena będzie znana dopiero po wyborze firmy, która przygotuje dokument. Wielkopolski Urząd Marszałkowski chce, aby na studium złożyły się samorządy, przez które linia przebiega. Samorząd wojewódzki chce sfinansować 50 procent opracowania, powiat gostyński miałaby wyłożyć 13,2 procent, leszczyński - 6,8, Leszno - 6,6, Gostyń 13,3, Osieczna - 4,3 i Krzemieniewo - 5,8. 

Wkład Leszna wyniósłby około 80.000 zł. Czy samorząd wyłoży te pieniądze? Tak. Radni dyskutowali o tym w czwartek na Komisji Rozwoju i Infrastruktury i byli zgodni, że warto zainwestować w rozwój linii.

Obecny na zdalnej komisji Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu mówił, że czas na modernizację linii jest do roku 2028. Przekonywał, że warto to robić, bo jak pokazuje przykład Wągrowca mieszkańcy Wielkopolski chcą jeździć koleją, ale musi być ona punktualna, nowoczesna, mieć dużą siatkę połączeń i wygodny tabor, w co województwo inwestuje od wielu lat. Zmodernizowaną linią z Wągrowca do Poznania kursuje 20 par pociągów dziennie, przed pandemią jeździło nimi 6 tysięcy osób. W całym województwie na podróżowanie pociągami decyduje się każdego dnia 80.000 pasażerów - to dane sprzed koronawirusa.  

Udział w finansowaniu studium zapowiedziały już samorządy Gostynia, Osiecznej i Krzemieniewa. Radni powiatu gostyńskiego będą o tym debatować na sesji pod koniec marca. Rozmowy z powiatem leszczyńskim cały czas się toczą.

- Starostwo odpycha temat, a przecież powiat leszczyński najbardziej na tej linii skorzysta - mówił prezydent Łukasz Borowiak.

Studium ma być opracowane do końca listopada 2021 roku.

 

 

We wrześniu ubiegłego roku zrobiliśmy materiał o linii kolejowej Leszno-Gostyń i odwiedziliśmy stacje kolejowe Leszno-Grzybowo, Kąkolewo, Garzyn i Krzemieniewo. Dwie z nich - Garzyn i Krzemieniewo znajdują się właśnie na odcinku, który miałaby być rewitalizowany w ramach programu Kolej+. Zobaczcie, jak obecnie wyglądają oba te nieczynne dworce. Klikajcie tutaj.  

(lm, Fot. L. Matuszewska)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(8)

JanJan

12 26

140 milionów złotych, o które biedniejsi będą mieszkańcy. Płakać się chce. Gospodarkę się rujnuje i jeszcze kasę się doi od obywateli na prawo i lewo. 22:59, 11.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

??

12 25

Co to za porównanie Leszna i Gostynia do Poznania i Wągrowca?
I co w tym porównaniu to niby Leszno jest jak Poznań, czyli duży ośrodek przemysłowo biznesowy do którego ludzie dojeżdżają do pracy? Do Leszna z Gostynia to głównie do Euro-C... i koniec, ale oni oferują dowozy. 23:04, 11.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

StasStas

27 7

I bardzo dobrze,ludzie czekają na tą linię,wszysyscy nie mają aut,a starsi ludzie też by chcieli dojechać do Gostynia lub Leszna . 05:47, 12.03.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

PP

9 17

A dlaczego nie można zorganizować przewozów autobusowych? Efekt taki sam, a koszt dla nas, mieszkańców o wiele, wiele mniejszy. 06:12, 12.03.2021


Do PDo P

5 2

Absolutnie nie autobusy! Ludzie chcą ciuchcię! To jest socjalizm, im się ciuchcia należy. Trzeba doić mieszkańców regionu do ostatniej złotówki. Będą biedni to będzie im jeszcze bardziej potrzebny socjalizm. Ciuch ciuch ciuch! 10:11, 13.03.2021


Z LesznaZ Leszna

8 23

Też mówie że porównanie Leszna do Poznania jest co najmniej śmieszne, już widzę te tabuny ludzi w 20 parach pociągów na linii Leszno - Gostyń. 07:07, 12.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MieszkaniecMieszkaniec

28 5

Bardzo dobrze! Ta linia powinna być przedlużona dalej do Jarocina, taki kikut tylko ograniczy możliwości przewozowe 10:12, 12.03.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Młody Młody

5 2

21 wiek... Na jedną rodzinę przypada więcej niż jedno auto. Po co wydawać pieniądze na coś co nigdy nie będzie w pełni wykorzystane ? 01:11, 13.03.2021


0%