Pod redakcją naukową Moniki Kościelniak i Marty Grześko-Nyczka, Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie wydała drugą książkę z serii "Nowa szkoła - szkoła wyższa". Publikacje z lat 2023 i 2025 rzucają światło na różne aspekty kształcenia, dostarczając świeżą dawkę wiedzy i praktycznych podpowiedzi, przyczyniając się do lepszego zrozumienia i rozwiązywania problemów, przed którymi stoją nauczyciele na wszystkich szczeblach kształcenia. To nie tylko zapis idei, ale wezwanie do działania dla tych, którzy czują, że edukacja powinna wyglądać inaczej. Są w niej inspiracje, które pomogą tworzyć przestrzeń do uczenia (się) z pasją, sensem i otwartością na zmiany.
W Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich, który przypada 23 kwietnia zachęcamy do sięgnięcia po monografię zbiorową "Nowa szkoła - wyższa szkoła. Pytania, działania, odkrycia". Jest adresowana nie tylko do tych, którym na sercu leży edukacja, jej kształt i przyszłość.
- Nauczyciele są grupą docelową, ale nie tylko do nich chcemy dotrzeć. Po książkę tam samo mogą sięgnąć rodzice. My jako wykładowcy wykorzystujemy ją na zajęciach ze studentami, przyszłymi nauczycielami - mówi Monika Kościelniak, dyrektorka Instytutu Pedagogicznego Akademii Nauk Stosowanych im. Jana Amosa Komeńskiego.
- Książka pozwala spojrzeć na edukację z innej strony. Oczekujemy transformacji roli nauczycieli w szkołach podstawowych i średnich, ale by tak się stało, trzeba zacząć od wskazania wzorców, czyli zacząć od uczelni wyższych i nauczycieli akademickich, którzy mają wpływ na kształtowanie roli przyszłych nauczycieli - mówi Marta Grześko-Nyczka, wykładowca Instytutu Pedagogicznego Akademii Nauk Stosowanych im. Jana Amosa Komeńskiego.
Moniki Kościelniak i Marty Grześko-Nyczka z Akademii Nauk Stosowanych w Lesznie.
Dwie książki z serii "Nowa szkoła - szkoła wyższa" dotyczą innych zagadnień.
- Ale obie zmierzają w tym samym kierunku - do pokazania, że uczelnia wyższa ma bardzo duży wpływ na to, w jaki sposób będzie funkcjonowała szkoła. Nauczyciel może wdrażać nowe metody pracy, we własnym zakresie, nie czekając na żadne ustawowe i systemowe zmiany. W tej książce są wskazówki, co można robić już - uważa Monika Kościelniak. - To nie jest poradnik metodyczny, tylko materiał do refleksji. Nie jest to gotowiec, tylko zbiór analiz opartych na badaniach i argumentach naukowych, wyprowadzonych na ich podstawie wniosków, odpowiedź na pytanie dlaczego nie należy powielać pewnych schematów działania. Są to również przykłady działań na bazie tych analiz. Żaden z autorów nie stawia gotowych wzorów, tylko dzieli się swoim doświadczeniem.
- Nie możemy dać gotowca, bo kluczowe jest zachęcenie i skłonienie osób działających w edukacji do refleksji, by mogli zmieniać swój warsztat pracy. Celem monografii zbiorowej było pokazanie sposobów interpretowania edukacji i tworzenia jej na innych warunkach. Kiedy nauczyciele zmienią swoje podejście do edukacji, sami zaczną znajdować najlepsze dla siebie narzędzia pracy. Chodzi o zmianę myślenia o edukacji i roli nauczyciela. Ta zmiana jest kluczowa i zachęcamy do niej, podając przykłady, podpowiedzi i wskazówki, by każdy kreatywnie i indywidualnie tworzył swój własny warsztat, wykorzystując swoje zasoby i umiejętności - dodaje Marta Grześko-Nyczka.
Dystrybucja książki odbywa się przez Wydawnictwo Uczelniane Akademii Nauk Stosowanych w Lesznie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz