Seminarium pt. „Rewolucja w branży turystycznej: Jak sztuczna inteligencja zmieni oblicze globalnej turystyki”, które odbyło się 25 czerwca w Warszawie, zgromadziło wyjątkowych gości ze świata międzynarodowej turystyki. Paneliści, obecni osobiście i online, dyskutowali o tym, jak AI wpływa na rozwój globalnej turystyki i co Polska może zrobić, aby przyciągnąć większą liczbę zagranicznych gości, by tchnąć w polskie PKB zdecydowanie więcej, niż dzisiejsze niecałe 4 procent.
Seminarium otworzył Marek Traczyk, wydawca TTG Polska, tytułu prasowego emitowanego w Polsce od 1992 – ekspert w dziedzinie turystyki.
„Już nie zapytamy: „czy”, ale „jak” sztuczna inteligencja zmieni oblicze globalnej turystyki”, rozpoczął Marek Traczyk. „Wirtualna rzeczywistość, autonomiczne pojazdy, immersyjne wystawy, awatary zamiast gospodarzy obiektów, rosnąca popularność cyber-podróży – wszystko to dzieje się na naszych oczach i rozwija w coraz szybszym tempie. Jak sobie z tym radzimy? zastanawiał się Marek Traczyk.
Jako pierwsza głos zabrała pani Wei Jiao, Radca Wydziału Kultury, Sztuki, Sportu, Turystyki Ambasady Chin, która przedstawiła chińskie przykłady wdrożeń AI w turystyce, zwracając uwagę na rosnącą rolę technologii w personalizacji usług i zarządzaniu dużymi danymi.
„AI umożliwia analizę dużych zbiorów danych o preferencjach turystów, co pozwala na tworzenie spersonalizowanych ofert, rekomendacji atrakcji, hoteli czy usług. Chińskie platformy turystyczne coraz częściej korzystają z algorytmów, by dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb klientów,” powiedziała Radca.
Sylwia Staniuk, zastępca dyrektora Departamentu Oświaty i Polityki Społecznej w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi omówiła znaczenie edukacji i szkoleń dla branży turystycznej, aby skutecznie korzystać z potencjału AI.
Aby efektywnie wykorzystać potencjał AI, pracownicy branży turystycznej muszą znać podstawy działania tych technologii, ich możliwości i ograniczenia. Szkolenia pomagają w rozwijaniu kompetencji cyfrowych i technicznych, co jest niezbędne do implementacji nowych rozwiązań, mówiła Staniuk.
Podczas Seminarium głos online zabrał Sun Jianxun z China Travel Service Zhejiang, jednego z największych biur podróży w prowincji Zhejiang. Mówił o tym, co można poprawić, by zachęcić chińskiego turystę do odwiedzin.
„Najbardziej atrakcyjne dla chińskich turystów miejsca w Polsce to między innymi Rynek Główny w Krakowie, który od zawsze przypominał europejskie średniowieczne klimaty”, powiedział Sun Jianxun. „Podziwiamy Stare Miasto w Gdańsku, Białowieski Park Narodowy, a także Kopalnię Soli w Wieliczce, która jest jedną z najstarszych na świecie. To naprawdę robi wrażenie! Do innych popularnych atrakcji należą Zamek w Malborku, Słowiński Park Narodowy oraz miejsca pamięci i muzea związane z II wojną światową. To także Zamek na Wawelu i wszystkie te monumentalne budowle przy których… można sobie zrobić zdjęcie na Instagram. Szczególnie młodzi podróżnicy, w wieku 25-30 lat poszukują unikalnych przeżyć, selfie z zabytkami i instagram-friendly miejsc”, zauważył Sun.
Wei Chaofeng, dyrektor generalna Europejskiego Centrum Podróży w Europejskiej i Amerykańskiej Centrali Lotniczej w Dziale Biznesu Wyjazdowego China Travel Service, obecna na Seminarium online powiedziała, że Polska to to kraj o długiej historii i bogatym dziedzictwie kulturowym. Jest to również jeden z pierwszych krajów europejskich, który odpowiedział na inicjatywę „Pasa i Szlaku”. Ma wyjątkowy urok i status w sercach chińskich turystów. Od czasu wznowienia turystyki wyjazdowej w 2023 r. China Travel Service zorganizowało ponad 2000 chińskich podróży do Polski.
„Jest to również jeden z ważnych rezultatów naszej ciągłej promocji dogłębnej turystyki kulturowej w Europie przez 19 kolejnych lat. Odkryliśmy, że klienci ze średniej i wyższej półki, mający pewne doświadczenie życiowe i wiedzę kulturową, są szczególnie zainteresowani zabytkami Polski, cechami kulturowymi i krajobrazami naturalnymi. Warto mocniej skupić się na promocji cyfrowej, aby dotrzeć do większej liczby turystów, powiedziała Wei Chaofeng.
„Bardzo dziękujemy za wielką inicjatywę przewodniczącego Xi, dzięki której Polacy dołączyli do narodów świata mogących przebywać w Chinach przez 30 dni bez wizy. To ważny krok, ponieważ myślenie o przyszłości i poszerzanie obszarów współpracy wymaga wzajemnego poznania” – powiedział Janusz Piechociński, były wicepremier i minister gospodarki, prezes Izby Przemysłowo Handlowej Polska – Azja.
Polska mogłaby wyjść z podobną inicjatywą lub innym rozwiązaniem, ułatwiającym procedowanie.
„Jeśli chodzi o mechanizmy zarządzania, uważam, że najważniejszą kwestią obecnie jest ułatwienie procesu wizowego”, potwierdził słowa Janusza Piechocińskiego Sun Jianxun. „Chińscy turyści napotykają na spore trudności podczas ubiegania się o wizę do Europy, co jest bardzo zniechęcające już na samym początku planowania podróży. Gdyby Polska mogła zaoferować specjalny korytarz lub preferencyjne rozwiązania w tej kwestii, byłoby to bardzo korzystne. Na przykład, uruchamiając specjalne zespoły wizowe, czy też zwiększając liczbę okienek do rozpatrywania wiz w sezonie turystycznym, lub też oferując Chińczykom często podróżującym do Polski wizę wieloletnią, z priorytetowym rozpatrywaniem”, zauważył Sun Jianxun.
Piotr Dobrzyński, przedstawiciel Ministerstwa Sportu i Turystyki zaprezentował projekty rządowe wspierające innowacje technologiczne w sektorze turystycznym, podkreślając znaczenie współpracy między sektorem publicznym a prywatnym.
Polskie projekty rządowe, realizowane we współpracy z sektorem prywatnym, mogą stanowić fundament dla rozwoju innowacyjnego sektora turystycznego. Dzięki nim Polska może korzystać z najnowszych technologii, poprawiać jakość usług i zwiększać swoją konkurencyjność na globalnym rynku turystycznym. Współpraca ta jest niezbędnym elementem skutecznego wdrażania nowoczesnych rozwiązań, które odpowiadają na rosnące oczekiwania współczesnych turystów i wyzwania branży, powiedział Dobrzyński.
Sun Jianxun zwrócił uwagę, że w zakresie usług informacyjnych warto uruchomić więcej stron internetowych z informacjami w języku chińskim, aby więcej turystów mogło korzystać z informacji o atrakcjach, komunikatach i czasie oczekiwania na popularne miejsca. W kwestii bezpieczeństwa, ważne jest, aby zapewnić 24-godzinne chińskojęzyczne numery alarmowe, a obiekty turystyczne mogłyby wywieszać oznaczenia dwujęzyczne (chińsko-angielskie).
W infrastrukturze warto rozbudować system elektronicznej nawigacji na lotniskach i dworcach kolejowych. W głównych atrakcjach turystycznych planujemy w przyszłym roku wdrożenie płatności Alipay i WeChat Pay, co znacznie ułatwi chińskim turystom korzystanie z usług. Ułatwienia te są bardzo ważne, ponieważ chińscy turyści korzystają z tradycyjnych platform turystycznych, co jest dla nich bardzo wygodne. Podobnych rozwiązań oczekują w podróży zagranicznej.
„Jeśli chodzi o sprzedaż produktów turystycznych, tradycyjne biura podróży powinny kontynuować promocję wśród swoich istniejących klientów, zarówno online jak i offline, poprzez ulotki i filmy promocyjne na TikToku, oraz w prasie i radiu. Można też nawiązać współpracę z programami rozrywkowymi, aby promować polskie atrakcje i kulturę, np. poprzez pokazanie takich gwiazd jak „Flowers Sister” czy „Karakoe”, które mogą zostać zaproszone do Polski”, podpowiedział przedstawiciel China Travel Service Zhejiang.
Agnieszka Kukałowicz, prezes Pomorskiego Oddziału Polskiej Izby Turystyki – skupiła się na możliwościach wykorzystania AI w promocji regionów i poprawie jakości usług hotelarskich i współpracy branży.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w promocji regionów i poprawie jakości usług hotelarskich otwiera nowe możliwości, które mogą znacząco wpłynąć na rozwój turystyki i satysfakcję gości. Ważne jest, by firmy z sektora turystycznego miały możliwość finansowania nowoczesnych technologii, a także systematycznie szkoliły się, by sprostać konkurencji w innych krajach.
Łukasz M. Mikosz, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Turystycznych podkreślił konieczność standaryzacji i rozwijania kompetencji pracowników branży w zakresie nowych technologii.
Prezes stanowczo podkreślił, że jest to kluczowy element zapewnienia konkurencyjności i efektywności przedsiębiorstw w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Standaryzacja umożliwia tworzenie jednolitych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności pracowników, ułatwia ocenę i certyfikację kompetencji, co przekłada się na wyższą jakość usług i produktów, a także wspiera wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk w branży.
„W dziedzinie sztucznej inteligencji, technologie takie jak DeepSeek mogą znacznie wspierać naszą działalność turystyczną. Możemy wykorzystać DeepSeek do tworzenia współpracy z polskimi firmami, ponieważ wielu pracowników branży turystycznej nie miało jeszcze okazji odwiedzić Polski”, zasugerował Sun Jianxun. Dzięki tej technologii można optymalizować trasy i tworzyć produkty dopasowane do potrzeb klientów, a także generować cyfrowe materiały promocyjne. Warto też wdrożyć inteligentne aplikacje w WeChat, które umożliwią np. tłumaczenia w czasie rzeczywistym z polskiego na chiński lub z angielskiego na chiński, co zapewni większy komfort i brak barier językowych dla chińskich turystów”, powiedział Sun.
Z kolei Yiu – ming Hsu, zastępca dyrektora Biura Turystyki Rządu Makau dodał, że w ostatnich latach technologia sztucznej inteligencji rozwijała się szybko, przynosząc nowe możliwości w zakresie przyjmowania turystów. Dlatego jego zespół zaczął również badać, czy możliwe jest wykorzystanie dużych modeli językowych do opracowania inteligentnego systemu obsługi klienta.
„W porównaniu z tradycyjną obsługą, taka inteligentna obsługa klienta ma możliwość świadczenia usług 24-godzinnych przez całą dobę, a także może obsługiwać zapytania od różnych turystów w tym samym czasie, zapewniając natychmiastowe i dokładne odpowiedzi informacyjne. Dzięki tym środkom technologicznym wierzymy, że możemy znacznie poprawić wydajność recepcji i jakość usług oraz lepiej sprostać rosnącej liczbie turystów”, powiedział Yiu – ming Hsu.
„Sztuczna inteligencja dopiero zaczyna być wykorzystywana w turystyce, na przykład w odpowiadaniu na zapytania klientów lub pomaganiu touroperatorom w opracowywaniu programów podróży w obszarach, z którymi nie są zaznajomieni”, powiedziała obecna online Xing Daiqi z przedstawicielstwa Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) w Pekinie.
„Jeśli chodzi o to, jak sztuczna inteligencja może pomóc w promocji polskiej turystyki, uważam, że ważne jest, aby udostępnić więcej informacji o polskiej turystyce w Internecie, zwłaszcza na Wikipedii. W ten sposób sztuczna inteligencja zbiera informacje i przekształca je w programy. Z drugiej strony, bardzo ważne jest również, aby uczynić ją rzeczywistą”, dodała Xing Daiqi.
W drugiej części Seminarium Jacek Legendziewicz, prezes Małopolskiej Izby Hotelarskiej Gremium przedstawił przykłady wdrożeń AI w hotelarstwie, np. systemów zarządzania rezerwacjami i obsługi gości.
Janusz Handzlik, przedstawiciel Śląskiej Izby Turystyki, zwrócił uwagę na potrzebę szkolenia kadry i tworzenia ekosystemów sprzyjających innowacjom.
Prof. Ewa Kossakowska, z Akademii Finansów i Biznesu Vistula, omówiła aspekty finansowe i strategiczne inwestycje w technologię sztucznej inteligencji w branży turystycznej.
Ważnym i podsumowującym głosem w tej dyskusji była wypowiedź Petera Semone, prezesa PATA (Pacific Asia Travel Association – Stowarzyszenie Podróży Azji i Pacyfiku), który podkreślił, że w obliczu rozwijających się w szalonym tempie nowych technologii, nadal najważniejszą rolę pełni człowiek.
„AI z pewnością może uczynić turystykę mądrzejszą. Jednak jako ludzie, którzy rozumieją złożoność wzorców ruchu i zachowań odwiedzających, naszym obowiązkiem jest kierowanie i nadzorowanie sposobu stosowania AI. Nie możemy po prostu zamknąć oczu i oczekiwać, że AI będzie działać skutecznie bez naszego udziału. Ludzki wgląd pozostaje niezbędny, aby zapewnić, że AI będzie nam lepiej służyć, a nie ślepo zastępować nasz osąd”, z naciskiem powiedział Semone.
Seminarium, zorganizowane przez China Media Group i TTG Polska potwierdziło, że sztuczna inteligencja jest nieodłącznym elementem nowoczesnej turystyki, przyczyniając się do innowacji, efektywności i zrównoważonego rozwoju branży. Jednakże, kluczowe pozostaje zachowanie równowagi pomiędzy technologią a człowiekiem, aby odpowiedzialnie zapewnić turystom niezapomniane i wysokiej jakości doświadczenia oraz ciepło i serdeczność, jakich od AI, póki co, nie możemy się spodziewać.
W spotkaniu wzięło udział blisko 70 przedstawicieli branży turystycznej, właściciele obiektów noclegowych, hoteli, ośrodków wypoczynkowych, biur podróży i agencji turystycznych., przedstawiciele samorządu gospodarczego z całej Polski.