Zamknij

Jak sztuczna inteligencja zmienia globalną turystykę?

Materiały partnera 09:55, 24.07.2025 Aktualizacja: 09:57, 24.07.2025

Seminarium pt. „Rewolucja w branży turystycznej: Jak sztuczna inteligencja zmieni oblicze globalnej turystyki”, które odbyło się 25 czerwca w Warszawie, zgromadziło wyjątkowych gości ze świata międzynarodowej turystyki. Paneliści, obecni osobiście i online, dyskutowali o tym, jak AI wpływa na rozwój globalnej turystyki i co Polska może zrobić, aby przyciągnąć większą liczbę zagranicznych gości, by tchnąć w polskie PKB zdecydowanie więcej, niż dzisiejsze niecałe 4 procent.

Seminarium otworzył Marek Traczyk,  wydawca TTG Polska, tytułu prasowego emitowanego w Polsce od 1992 – ekspert w dziedzinie turystyki.

„Już nie zapytamy: „czy”, ale „jak” sztuczna inteligencja zmieni oblicze globalnej turystyki”, rozpoczął Marek Traczyk. „Wirtualna rzeczywistość, autonomiczne pojazdy, immersyjne wystawy, awatary zamiast gospodarzy obiektów, rosnąca popularność cyber-podróży – wszystko to dzieje się na naszych oczach i rozwija w coraz szybszym tempie. Jak sobie z tym radzimy? zastanawiał się Marek Traczyk.

Jako pierwsza głos zabrała pani Wei Jiao, Radca Wydziału Kultury, Sztuki, Sportu, Turystyki Ambasady Chin, która przedstawiła chińskie przykłady wdrożeń AI w turystyce, zwracając uwagę na rosnącą rolę technologii w personalizacji usług i zarządzaniu dużymi danymi.

„AI umożliwia analizę dużych zbiorów danych o preferencjach turystów, co pozwala na tworzenie spersonalizowanych ofert, rekomendacji atrakcji, hoteli czy usług. Chińskie platformy turystyczne coraz częściej korzystają z algorytmów, by dostosować ofertę do indywidualnych potrzeb klientów,” powiedziała Radca.

Sylwia Staniuk, zastępca dyrektora Departamentu Oświaty i Polityki Społecznej w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi omówiła znaczenie edukacji i szkoleń dla branży turystycznej, aby skutecznie korzystać z potencjału AI.

Aby efektywnie wykorzystać potencjał AI, pracownicy branży turystycznej muszą znać podstawy działania tych technologii, ich możliwości i ograniczenia. Szkolenia pomagają w rozwijaniu kompetencji cyfrowych i technicznych, co jest niezbędne do implementacji nowych rozwiązań, mówiła Staniuk.

Podczas Seminarium głos online zabrał Sun Jianxun z China Travel Service Zhejiang, jednego z największych biur podróży w prowincji Zhejiang. Mówił o tym, co można poprawić, by zachęcić chińskiego turystę do odwiedzin.

„Najbardziej atrakcyjne dla chińskich turystów miejsca w Polsce to między innymi Rynek Główny w Krakowie, który od zawsze przypominał europejskie średniowieczne klimaty”, powiedział Sun Jianxun.  „Podziwiamy Stare Miasto w Gdańsku, Białowieski Park Narodowy, a także Kopalnię Soli w Wieliczce, która jest jedną z najstarszych na świecie. To naprawdę robi wrażenie! Do innych popularnych atrakcji należą Zamek w Malborku, Słowiński Park Narodowy oraz miejsca pamięci i muzea związane z II wojną światową. To także Zamek na Wawelu i wszystkie te monumentalne budowle przy których… można sobie zrobić zdjęcie na Instagram. Szczególnie młodzi podróżnicy, w wieku 25-30 lat poszukują unikalnych przeżyć, selfie z zabytkami i instagram-friendly miejsc”, zauważył Sun.

Wei Chaofeng, dyrektor generalna Europejskiego Centrum Podróży w Europejskiej i Amerykańskiej Centrali Lotniczej w Dziale Biznesu Wyjazdowego China Travel Service, obecna na Seminarium online powiedziała, że Polska to to kraj o długiej historii i bogatym dziedzictwie kulturowym. Jest to również jeden z pierwszych krajów europejskich, który odpowiedział na inicjatywę „Pasa i Szlaku”. Ma wyjątkowy urok i status w sercach chińskich turystów. Od czasu wznowienia turystyki wyjazdowej w 2023 r. China Travel Service zorganizowało ponad 2000 chińskich podróży do Polski.

„Jest to również jeden z ważnych rezultatów naszej ciągłej promocji dogłębnej turystyki kulturowej w Europie przez 19 kolejnych lat. Odkryliśmy, że klienci ze średniej i wyższej półki, mający pewne doświadczenie życiowe i wiedzę kulturową, są szczególnie zainteresowani zabytkami Polski, cechami kulturowymi i krajobrazami naturalnymi. Warto mocniej skupić się na promocji cyfrowej, aby dotrzeć do większej liczby turystów, powiedziała Wei Chaofeng.

Uproszczone procedury – łatwość podróżowania

„Bardzo dziękujemy za wielką inicjatywę przewodniczącego Xi, dzięki której Polacy dołączyli do narodów świata mogących przebywać w Chinach przez 30 dni bez wizy. To ważny krok, ponieważ myślenie o przyszłości i poszerzanie obszarów współpracy wymaga wzajemnego poznania” – powiedział Janusz Piechociński, były wicepremier i minister gospodarki, prezes Izby Przemysłowo Handlowej Polska – Azja.

Polska mogłaby wyjść z podobną inicjatywą lub innym rozwiązaniem, ułatwiającym procedowanie.

„Jeśli chodzi o mechanizmy zarządzania, uważam, że najważniejszą kwestią obecnie jest ułatwienie procesu wizowego”, potwierdził słowa Janusza Piechocińskiego Sun Jianxun. „Chińscy turyści napotykają na spore trudności podczas ubiegania się o wizę do Europy, co jest bardzo zniechęcające już na samym początku planowania podróży. Gdyby Polska mogła zaoferować specjalny korytarz lub preferencyjne rozwiązania w tej kwestii, byłoby to bardzo korzystne. Na przykład, uruchamiając specjalne zespoły wizowe, czy też zwiększając liczbę okienek do rozpatrywania wiz w sezonie turystycznym, lub też oferując Chińczykom często podróżującym do Polski wizę wieloletnią, z priorytetowym rozpatrywaniem”, zauważył Sun Jianxun.

Piotr Dobrzyński, przedstawiciel Ministerstwa Sportu i Turystyki zaprezentował projekty rządowe wspierające innowacje technologiczne w sektorze turystycznym, podkreślając znaczenie współpracy między sektorem publicznym a prywatnym.

Polskie projekty rządowe, realizowane we współpracy z sektorem prywatnym, mogą stanowić fundament dla rozwoju innowacyjnego sektora turystycznego. Dzięki nim Polska może korzystać z najnowszych technologii, poprawiać jakość usług i zwiększać swoją konkurencyjność na globalnym rynku turystycznym. Współpraca ta jest niezbędnym elementem skutecznego wdrażania nowoczesnych rozwiązań, które odpowiadają na rosnące oczekiwania współczesnych turystów i wyzwania branży, powiedział Dobrzyński.

Komunikacja i bezpieczeństwo – kluczowe aspekty w podróży

Sun Jianxun zwrócił uwagę, że w zakresie usług informacyjnych warto uruchomić więcej stron internetowych z informacjami w języku chińskim, aby więcej turystów mogło korzystać z informacji o atrakcjach, komunikatach i czasie oczekiwania na popularne miejsca. W kwestii bezpieczeństwa, ważne jest, aby zapewnić 24-godzinne chińskojęzyczne numery alarmowe, a obiekty turystyczne mogłyby wywieszać oznaczenia dwujęzyczne (chińsko-angielskie).

W infrastrukturze warto rozbudować system elektronicznej nawigacji na lotniskach i dworcach kolejowych. W głównych atrakcjach turystycznych planujemy w przyszłym roku wdrożenie płatności Alipay i WeChat Pay, co znacznie ułatwi chińskim turystom korzystanie z usług. Ułatwienia te są bardzo ważne, ponieważ chińscy turyści korzystają z tradycyjnych platform turystycznych, co jest dla nich bardzo wygodne. Podobnych rozwiązań oczekują w podróży zagranicznej.

Bez nowoczesnej promocji zostajemy w tyle

„Jeśli chodzi o sprzedaż produktów turystycznych, tradycyjne biura podróży powinny kontynuować promocję wśród swoich istniejących klientów, zarówno online jak i offline, poprzez ulotki i filmy promocyjne na TikToku, oraz w prasie i radiu. Można też nawiązać współpracę z programami rozrywkowymi, aby promować polskie atrakcje i kulturę, np. poprzez pokazanie takich gwiazd jak „Flowers Sister” czy „Karakoe”, które mogą zostać zaproszone do Polski”, podpowiedział przedstawiciel China Travel Service Zhejiang.

 

Sztuczna inteligencja w służbie turystyki

Agnieszka Kukałowicz, prezes Pomorskiego Oddziału Polskiej Izby Turystyki – skupiła się na możliwościach wykorzystania AI w promocji regionów i poprawie jakości usług hotelarskich i współpracy branży.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w promocji regionów i poprawie jakości usług hotelarskich otwiera nowe możliwości, które mogą znacząco wpłynąć na rozwój turystyki i satysfakcję gości. Ważne jest, by firmy z sektora turystycznego miały możliwość finansowania nowoczesnych technologii, a także systematycznie szkoliły się, by sprostać konkurencji w innych krajach.

Łukasz M. Mikosz, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Turystycznych podkreślił konieczność standaryzacji i rozwijania kompetencji pracowników branży w zakresie nowych technologii.

Prezes stanowczo podkreślił, że jest to kluczowy element zapewnienia konkurencyjności i efektywności przedsiębiorstw w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym. Standaryzacja umożliwia tworzenie jednolitych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności pracowników, ułatwia ocenę i certyfikację kompetencji, co przekłada się na wyższą jakość usług i produktów, a także wspiera wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk w branży.

„W dziedzinie sztucznej inteligencji, technologie takie jak DeepSeek mogą znacznie wspierać naszą działalność turystyczną. Możemy wykorzystać DeepSeek do tworzenia współpracy z polskimi firmami, ponieważ wielu pracowników branży turystycznej nie miało jeszcze okazji odwiedzić Polski”, zasugerował Sun Jianxun. Dzięki tej technologii można optymalizować trasy i tworzyć produkty dopasowane do potrzeb klientów, a także generować cyfrowe materiały promocyjne. Warto też wdrożyć inteligentne aplikacje w WeChat, które umożliwią np. tłumaczenia w czasie rzeczywistym z polskiego na chiński lub z angielskiego na chiński, co zapewni większy komfort i brak barier językowych dla chińskich turystów”, powiedział Sun.

Z kolei Yiu – ming Hsu, zastępca dyrektora Biura Turystyki Rządu Makau dodał, że w ostatnich latach technologia sztucznej inteligencji rozwijała się szybko, przynosząc nowe możliwości w zakresie przyjmowania turystów. Dlatego jego zespół zaczął również badać, czy możliwe jest wykorzystanie dużych modeli językowych do opracowania inteligentnego systemu obsługi klienta.

„W porównaniu z tradycyjną obsługą, taka inteligentna obsługa klienta ma możliwość świadczenia usług 24-godzinnych przez całą dobę, a także może obsługiwać zapytania od różnych turystów w tym samym czasie, zapewniając natychmiastowe i dokładne odpowiedzi informacyjne. Dzięki tym środkom technologicznym wierzymy, że możemy znacznie poprawić wydajność recepcji i jakość usług oraz lepiej sprostać rosnącej liczbie turystów”, powiedział Yiu – ming Hsu.

„Sztuczna inteligencja dopiero zaczyna być wykorzystywana w turystyce, na przykład w odpowiadaniu na zapytania klientów lub pomaganiu touroperatorom w opracowywaniu programów podróży w obszarach, z którymi nie są zaznajomieni”, powiedziała obecna online Xing Daiqi z przedstawicielstwa Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) w Pekinie.

„Jeśli chodzi o to, jak sztuczna inteligencja może pomóc w promocji polskiej turystyki, uważam, że ważne jest, aby udostępnić więcej informacji o polskiej turystyce w Internecie, zwłaszcza na Wikipedii. W ten sposób sztuczna inteligencja zbiera informacje i przekształca je w programy. Z drugiej strony, bardzo ważne jest również, aby uczynić ją rzeczywistą”, dodała Xing Daiqi.

W drugiej części Seminarium Jacek Legendziewicz, prezes Małopolskiej Izby Hotelarskiej Gremium przedstawił przykłady wdrożeń AI w hotelarstwie, np. systemów zarządzania rezerwacjami i obsługi gości.

Janusz Handzlik, przedstawiciel Śląskiej Izby Turystyki, zwrócił uwagę na potrzebę szkolenia kadry i tworzenia ekosystemów sprzyjających innowacjom.

Prof. Ewa Kossakowska, z Akademii Finansów i Biznesu Vistula, omówiła aspekty finansowe i strategiczne inwestycje w technologię sztucznej inteligencji w branży turystycznej.

Po pierwsze: Człowiek

Ważnym i podsumowującym głosem w tej dyskusji była wypowiedź Petera Semone, prezesa PATA (Pacific Asia Travel Association – Stowarzyszenie Podróży Azji i Pacyfiku), który podkreślił, że w obliczu rozwijających się w szalonym tempie nowych technologii, nadal najważniejszą rolę pełni człowiek.

„AI z pewnością może uczynić turystykę mądrzejszą. Jednak jako ludzie, którzy rozumieją złożoność wzorców ruchu i zachowań odwiedzających, naszym obowiązkiem jest kierowanie i nadzorowanie sposobu stosowania AI. Nie możemy po prostu zamknąć oczu i oczekiwać, że AI będzie działać skutecznie bez naszego udziału. Ludzki wgląd pozostaje niezbędny, aby zapewnić, że AI będzie nam lepiej służyć, a nie ślepo zastępować nasz osąd”, z naciskiem powiedział Semone.

Seminarium, zorganizowane przez China Media Group i TTG Polska potwierdziło, że sztuczna inteligencja jest nieodłącznym elementem nowoczesnej turystyki, przyczyniając się do innowacji, efektywności i zrównoważonego rozwoju branży. Jednakże, kluczowe pozostaje zachowanie równowagi pomiędzy technologią a człowiekiem, aby odpowiedzialnie zapewnić turystom niezapomniane i wysokiej jakości doświadczenia oraz ciepło i serdeczność, jakich od AI, póki co, nie możemy się spodziewać.

W spotkaniu wzięło udział blisko 70 przedstawicieli branży turystycznej, właściciele obiektów noclegowych, hoteli, ośrodków wypoczynkowych, biur podróży i agencji turystycznych., przedstawiciele samorządu gospodarczego z całej Polski.

(Materiały partnera)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%