Magazyny typu cross-dock są rodzajem magazynów przeładunkowych. To centra dystrybucyjne, które mają możliwość odbierania do wielu różnych dostawców i konsolidowania ich do wysyłki do wielu klientów. Magazyny przeładunkowe to korzystne rozwiązanie dla przedsiębiorstw, ponieważ zmniejszają koszty zapasów, zapewniają elastyczność w łańcuchu dostaw i umożliwiają firmom szybsze spełnienie oczekiwań oraz wymagań klientów. Ponadto pozwalają zoptymalizować koszty związane z przyjmowaniem towarów w magazynie.
W klasycznym modelu dystrybucji towary trafiają do magazynu, gdzie są odkładane na regały. W momencie, kiedy wpłynie zamówienie, towar jest pobierany z regału i dostarczany do strefy kompletacji, a następnie rusza w drogę do klienta końcowego. Z kolei cross-docking jest modelem logistycznym, w którym towar trafia do magazynu na bardzo krótki czas. Przesyłka szybko trafia do strefy konsolidacji, skąd kierowana jest do dalszego transportu. Dlatego też cross-docking zamiennie jest nazywany przeładunkiem kompletacyjnym. Jego cel stanowi maksymalne skrócenie czasu przechowywania towarów w magazynie.
Cross-docking można zastosować na każdym etapie łańcucha dostaw i wobec dowolnego typu ładunku. Sprawdza się zarówno w odniesieniu do surowców dostarczanych do zakładów produkcyjnych, jak i gotowych wyrobów, które są przeznaczone dla odbiorców końcowych. Magazyny w systemie cross-dock buduje między innymi firma Panattoni - https://panattonieurope.com/pl-pl.
Cross-docking może być realizowany w trzech podstawowych formach:
Wdrożenie modelu cross-docking nie zawsze znajdzie uzasadnienie ekonomiczne. Jeśli magazyn nie dysponuje odpowiednią infrastrukturą i oprogramowaniem, nie jest przygotowany na poziomie zarządczym, lepszym rozwiązaniem będzie wybór tradycyjnej formy obsługi przesyłek. Najlepsze efekty optymalizacyjne można zauważyć po zastosowaniu cross-dockingu w przypadku produktów, które łatwo i szybko się psują, o wysokiej wartości i krótkim czasie dostawy, a także przeładunku dużych wolumenów, cieszących się stałym popytem.