Udoskonalamy i rozwijamy system pomiaru i rozliczenia zużycia wody
Zdalny odczyt wodomierzy to nowoczesna metoda zbierania danych dotyczących zużycia wody. Umożliwia przesyłanie informacji na odległość, do głównej bazy danych. Celem jest ich analiza i dokonanie rozliczeń. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest niezawodny odczyt, eliminujący wystąpienie błędu w wyniku ludzkiej pomyłki przy jednoczesnej dbałości o prywatność mieszkańców - proces odczytu nie wymaga wejścia do nieruchomości. Celem leszczyńskich Wodociągów jest sukcesywne zwiększanie ilości odczytywanych w ten sposób urządzeń.
- Wodociągi Leszczyńskie dążąc do rozwoju w zakresie gospodarki wodomierzowej, poszukują nowych rozwiązań, które pozwolą na automatyczny odczyt bieżących wskazań liczników, bez konieczności wizyt pracownika Spółki na posesjach klientów, pozwalając jednocześnie na kontrolę faktycznego zużycia wody. Chcemy zapewnić bezobsługowe rozliczenia z mieszkańcami oraz generowanie faktur na podstawie rzeczywistego zużycia, mając również na względzie redukcję strat wody i kosztów - wyjaśnia Rafał Zalesiński, Prezes Zarządu MPWiK Sp. z o.o. w Lesznie.
Otwierając się na nowoczesność, już od kilkunastu lat Spółka wprowadza wodomierze odczytywane w sposób zdalny. Montaż pierwszych urządzeń odczytywanych drogą radiową w sposób mobilny nastąpił w 2005 roku. Zaczynaliśmy ostrożnie – początkowo były to testy prowadzone na kilku urządzeniach. Zakup w ciągu pierwszych kilku lat dotyczył niewielkich partii, również ze względu na koszty. W 2011 roku było to dopiero 108 urządzeń. Ilość ta w kolejnych latach zwiększała się o 200 - 300 sztuk rocznie. Na koniec ubiegłego roku osiągnęliśmy ilość prawie 3 tys. szt. (co stanowiło ok. 19% wszystkich urządzeń). Najlepsze dostępne rozwiązanie stanowiły urządzenia firmy DIEHL Metering.
- Współpraca kontynuowana jest cały czas zarówno w zakresie dostaw wodomierzy jak i nakładek do zdalnego odczytu w technologii IZAR - podkreśla Piotr Białecki, Regionalny Kierownik Sprzedaży firmy Diehl Metering Sp. z o.o.
Początkowo, priorytetem przy wyborze lokalizacji było zapewnienie bezpieczeństwa pracy w miejscach trudnodostępnych, głębokich studniach, piwnicach stwarzających zagrożenie dla pracowników odczytujących wodomierze. W dalszej kolejności, Spółka zaczęła rozszerzać te działania na większe, skupione obszary zarówno w mieście Lesznie jak i na terenie Gminy Święciechowa oraz Gminy Lipno (obejmując zdalnym odczytem całe wsie, m.in. Smyczyna, Sulejewo, Koronowo). Taki sposób odczytu jest również wygodny ze względu na dostępność wodomierza i możliwość jego odczytu w dowolnym terminie. W przypadku odczytu tradycyjnego, niezbędna jest obecność mieszkańców w domu.
▲ Montaż wodomierza z nakładką do zdalnego odczytu u klienta.
Analizując prowadzoną w Wodociągach gospodarkę wodomierzową, podjęta została decyzja o dwutorowym działaniu. Pierwszym jest rozwój odczytów metodą radiową, która polega na sczytywaniu przez pracownika MPWiK stanu licznika podczas przejazdu w pobliżu posesji, bez konieczności wejścia na jej teren. Drugim jest odczyt stacjonarny, wprowadzany po raz pierwszy w Spółce w bieżącym 2022 r., który polega na zbieraniu odczytów poprzez specjalne urządzania - koncentratory. W przypadku tego rozwiązania MPWiK prowadziło testy od początku bieżącego roku. Ponieważ efekty przeprowadzonego pilotażu były zadowalające, Spółka ogłosiła postępowanie na dostawę i wdrożenie systemu do zdalnego odczytu wodomierzy
z wykorzystaniem technologii w infrastrukturze LoRaWAN.
Wyjaśniając - LoRaWAN jest w dużym uproszczeniu komunikacją bezprzewodową o dużym zasięgu, niskim poborze mocy i zapewniającą bezpieczną transmisję danych. Właśnie dzięki temu znalazła zastosowanie dla projektów inteligentnych miast o gęstej zabudowie. W aglomeracjach pozwala m.in. na sterowanie oświetleniem i ruchem, pomiar jakości powietrza czy gospodarką odpadami.
W przypadku pomiaru ilości pobieranej wody, podaje informacje o stanie licznika na bieżąco, dzięki czemu umożliwia szybsze wykrycie wycieku lub awarię infrastruktury wodociągowej.
- 10 czerwca br. zostało rozstrzygnięte postępowanie przetargowe, w wyniku którego został wyłoniony dostawca z siedzibą w Gliwicach – firma AIUT
- informuje Agnieszka Kochanowska, Kierownik Działu Obsługi Klienta.
System firmy AIUT to otwarta platforma do gromadzenia i analizy danych. Pozwala on wyeliminować czasochłonne odczyty jednostkowe na rzecz zdalnej i automatycznej akwizycji danych. Potencjał rozwiązania jest jednak znacznie szerszy i nie ogranicza się wyłącznie do dziennych odczytów stanów liczników. Dzięki temu systemowi MPWiK w Lesznie będzie analizować dane na bieżąco, co umożliwi Przedsiębiorstwu podejmowanie lepszych decyzji w zakresie obsługi, jak również inwestycji i planowania. Prowadzone analizy zoptymalizują zużycie wody, obniżą koszty i pomogą zapobiegać awariom, umożliwiając natychmiastowe wykrywanie i lokalizację m.in. ukrytych wycieków w sieci wodociągowej, jak również wykrycie incydentów w postaci nieautoryzowanej ingerencji w urządzenie pomiarowe.
W Lesznie, w ramach wdrożenia tego rozwiązania, już w bieżącym roku pracować będzie 1550 nowych inteligentnych nakładek na wodomierze, służących do zdalnego przesyłu informacji o bieżącym stanie zużycia wody. Działanie systemu uzupełni 7 bezprzewodowych koncentratorów danych. Urządzenia rozmieszczone są w różnych częściach miasta (np. Gronowo, Zatorze, Zaborowo, Śródmieście, Strzyżewice – Lotnisko) i usprawnią transmisję danych. Są one przystosowane do obsługi liczników różnego typu, a ich instalacja jest prosta i szybka. Zastosowane baterie zapewniają długi czas działania, a obudowy są odporne na działanie czynników zewnętrznych – w szczególności pyłu i wody.
- Sercem projektu jest system informatyczny do gromadzenia, zarządzania i wizualizacji danych, zapewniający łatwy
i przejrzysty dostęp do informacji poprzez intuicyjną platformę. Współpracując z wodomierzami różnych typów, system umożliwia zdalny monitoring sieci wodociągowej, prezentując bieżące i historyczne dane o zużyciu wody, jak również alerty o wykrytych nieprawidłowościach. Rozwiązanie umożliwia także generowanie raportów oraz eksport danych do najpopularniejszych formatów plikowych. Jego działanie uzupełnia wygodna aplikacja mobilna służąca między innymi do synchronizacji danych i konfiguracji urządzeń - podkreśla Marcin Szczurowicz, Regionalny Kierownik Sprzedaży firmy AIUT.
- Dla naszych klientów wdrożenie systemu zdalnych odczytów oznacza między innymi całkowicie bezobsługowe rozliczenia, bez konieczności cyklicznego podawania stanów liczników czy przyjmowania wizyt inkasentów weryfikujących stany zużycia wody. Jest to wygodne przy utrudnionym dostępie do wodomierza lub w przypadku nieobecności właściciela posesji - podkreśla Rafał Zalesiński, Prezes Zarządu MPWiK Sp. z o.o. - W związku
z czym, w kolejnych latach planowane jest zwiększanie ilości wodomierzy odczytywanych zdalnie.
▲ Zestaw wodomierzowy z zainstalowanym urządzeniem do zdalnego odczytu.
W przypadku wodomierzy głównych, za które odpowiada i których właścicielem jest nasze Przedsiębiorstwo – o kolejności wymian decyduje ważność cechy legalizacyjnej urządzeń. Przy tej okazji zachęcamy do jednoczesnej wymiany podlicznika ogrodowego/lokalowego, które stanowią własność naszych Klientów, na urządzenie kompatybilne z funkcjonującym w Spółce systemem odczytu (Spółka preferuje wodomierze firmy DIEHL). Można tego dokonać, zlecając naszej Spółce montaż takiego wodomierza. Klient ponosi wówczas tylko koszty urządzenia, natomiast Spółka wyposaży je w odpowiednią nakładkę. Dzięki temu możliwy będzie równoczesny odczyt wodomierzy zapewniający prawidłowość rozliczeń za pobraną wodę i odprowadzone ścieki. Kompleksowe rozwiązanie (wodomierz główny i podlicznik z nakładkami) pozwala też na jednoczesny odczyt wszystkich wodomierzy w budynkach wielolokalowych, szczególnie ważny przy rozliczeniach między lokatorami.
- Aby uzyskać więcej informacji, zachęcamy do kontaktu telefonicznego pod numerem 65 529 83 64. Specjalista ds. gospodarki wodomierzowej udzieli Państwu odpowiedzi na wszelkie pytania w tym zakresie - mówi Agnieszka Kochanowska.
Podążając za trendami, które obowiązują w kraju, założeniem Spółki jest sukcesywny wzrost ilości wodomierzy odczytywanych w sposób zdalny. W miastach takich jak Kalisz czy Głogów, takim odczytem objęte jest praktycznie 100% urządzeń.
▲ Koncentrator zamontowany na Wieży Ciśnień przy ulicy Poniatowskiego w Lesznie.
Wdrażając nowoczesne rozwiązania, zachęcamy także do korzystania z Elektronicznego Biura Obsługi Klienta - eBOK oraz usługi eFaktury.
eBOK to kanał komunikacji z naszą Spółką, który daje możliwość zgłaszania wszelkich nurtujących klientów spraw oraz odczytów wodomierzy, ale także wygodnej i całodobowej kontroli zawartych umów, swoich rozliczeń, faktur, możliwość regulowania należności on-line, bezpośrednio z eBOK. To wszystko przy zapewnionym bezpieczeństwie transmisji i przechowywania danych.
eFaktura to wygodna i bezpieczna faktura elektroniczna, która stanowi korzyść zarówno ekologiczną jak i ekonomiczną w postaci niższej opłaty abonamentowej. Informacja o jej wystawieniu jest wysyłana na wskazany przez klienta adres email. Wówczas można taką fakturę pobrać w formacie PDF bądź uregulować poprzez platformę eBOK.
Usługa eBOK-u została uruchomiona 4 września 2017 roku, w pierwszym miesiącu skorzystało z niej 326 osób. Obecnie jest ponad 4 tys. użytkowników, z czego 84% korzysta również z eFaktury. Nasi klienci cenią sobie możliwość korzystania z tego narzędzia. Wśród zalet użytkownicy podkreślają jego dostępność
i prostą obsługę.
Wodociągi Leszczyńskie podejmują kolejne wyzwania z myślą o klientach. Jesteśmy otwarci na nowe technologie. Rozwijamy się cały czas. Obecnie zamontowanych już mamy ponad 4 700 zdalnych wodomierzy (z ok. 16 200 punktów rozliczeniowych). W nadchodzącym 2023 roku planujemy montaż kolejnych ponad 4 tysięcy nakładek umożliwiających odczyt zdalny, co stanowić będzie już ponad 50% wszystkich rozliczeń. Wyzwania ostatniego czasu potwierdziły, że jest to słuszny kierunek, zapewniający bezpieczeństwo zarówno klientów jak i naszych pracowników przy jednoczesnej realizacji założonych zadań.
3 1
Zdalne odczyty wodomierzy...... Taaaa jasne Ja na Rejtana co 3 mies 1tys doplaty za wode,to jest chore albo jakiś wałek jest.Jeszcze troche to bede musial prac w rekach i kompac sie w misce i tak pewnie bym tyle płacił.....Niech ktos to sprawdzi !!
1 2
w związku z tą nowoczesnością klient straci kontrole nad faktycznym stanem zużycia wody bo nie będzie miał możliwości znać daty odczytu czyli to okazja oskubania ludzi metoda na podwyżki nieuzasadnione nie wystarcza to jest inny sposób i zapewniam was ża zużycie będzie zawyżone
1 0
kupa kosztuje 3 złote róbcie wspólnie kupę kupa do kupy ręka do reki i zima minie bez konsekwencjii