Stan dróg jest niezmiernie ważnym czynnikiem rozwoju naszego regionu. Wiele modernizowanych i nowo budowanych odcinków jest dziełem 100-osobowej załogi firmy Infrakom z Kościana. Potrafią budować z wysoką jakością, a jednocześnie proponując ceny dające samorządom znaczne oszczędności. 18 listopada oddana do użytku została wykonana przez Infrakom ulica Dominicka w Boszkowie wraz z drogą rowerową z Dominic do Włoszakowic.
Firma jak organizm
Spółkę Infrakom Kościan założyło przed 15 laty czterech przyjaciół. Wspólne studia, później wieloletnia praca w branży drogowej, pchnęły Mirosława, Roberta, Krzysztofa i Wiesława do założenia firmy zajmującej się budową (jak się okazuje nie tylko) dróg. Dziś, ze „starej gwardii” współzałożycieli pozostał Krzysztof Kluczyk, który dzieli kierowanie spółką z pozostałymi członkami zarządu: Tomaszem Przewoźnym i Marcinem Wdowczykiem. Kierowanie Infrakomem ma niewiele wspólnego z siedzeniem w fotelu za biurkiem – „Staramy się, aby firma działała jak zdrowy organizm, dlatego rozdzieliliśmy pomiędzy siebie zadania”. – mówi o funkcjonowaniu firmy Krzysztof Kluczyk i dodaje – „Zwykle jednocześnie realizujemy kilkanaście mniejszych lub większych inwestycji, dlatego większość dnia każdy z nas spędza w terenie, na placach budowy, gdzie jednocześnie pracuje nasza załoga, jak również ekipy naszych podwykonawców”.
Kompleksowość w nazwie
Infrakom może kojarzyć się z firmą komputerową.
– „Pomysł na nazwę firmy wziął się od dwóch słów ‘infrastruktura komunikacyjna’” – wspomina współzałożyciel firmy Infrakom, Krzysztof Kluczyk. – „Od początku istnienia firmy założeniem była nie tylko budowa nawierzchni drogowych: bitumicznych, betonowych, tłuczniowych itp., ale przede wszystkim kompleksowe realizowanie kontraktów drogowych z całą ich infrastrukturą tj. kanalizacją sanitarną, deszczową, telekomunikacyjną, energetyczną, przepompowniami, oświetleniem ulicznym itp. Firma buduje również chodniki, ścieżki rowerowe, parkingi, węzły przesiadkowe, przejazdy kolejowe itp.”. Nie popełni błędu ten, kto „kom” w naszej nazwie zrozumie jako „kompleksowość”. Logotyp, natomiast – romb oznacza ilość pierwszych założycieli oraz odpowiednio: górny czarny romb oznacza nawierzchnię bitumiczną, prawy i lewy romb są to nawierzchnie z kostek betonowych i klinkierowych, a dolny romb oznacza nawierzchnie tzw. brukowe z kamienia granitowego.
Największa inwestycja drogowa w gminie Włoszakowice
– „Przykładem kompleksowego realizowania inwestycji jest zakończona w tym tygodniu, realizowana dla gminy Włoszakowice, ‘Przebudowa drogi gminnej nr 712632P Boszkowo Letnisko-Dominice wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego przy drodze gminnej nr 712631P Włoszakowice-Dominice’ o wartości prawie 19 mln zł” – wyjaśnia Tomasz Przewoźny – „Nie było to łatwe dla nas zadanie, gdyż przygotowując harmonogram prac musieliśmy uwzględnić sezon letni, kiedy ulica Dominicka mocno ożywa, praktycznie uniemożliwiając prowadzenie prac. Dlatego w tym czasie roboty skoncentrowaliśmy na budowie drogi rowerowej łączącej Dominice z Włoszakowicami”. Dodajmy, że inwestycja była największym przedsięwzięciem drogowym realizowanym przez gminę Włoszakowice. A stała się możliwa dzięki uzyskaniu dofinansowania w wysokości połowy kosztów.
▲ Zmodernizowaną ul. Dominicką z Boszkowa w kierunku Dominic przejechał 11 listopada szwadron kawalerii eskortujący Marszałka Piłsudskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i inne postaci, które odegrały ważną rolę w odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Był to wstępny akord przed oficjalnym oddaniem drogi do użytku.
Konkurują z największymi
Przez lata firma wypracowała sobie bardzo stabilne miejsce na rynku. Analizując wszystkie największe inwestycje z Gostynia, Włoszakowic, z powiatu wolsztyńskiego, czy grodziskiego okazuje się, że to właśnie Infrakom Kościan wybudował większość z nich. Infrakom włączył się w realizację projektu Stu Obwodnic. Jest generalnym wykonawcą wartego ponad 32 mln zł zadania „Zaprojektowanie i budowa obwodnicy miejscowości Żodyń w ciągu drogi krajowej nr 32”. To największy w historii firmy kontrakt zlecony przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Firma nie buduje jeszcze autostrad – „Na razie..”– wtrąca z optymistycznym uśmiechem, Tomasz Przewoźny. Wykonywanie tak dużych zadań nie przeszkadza zarządowi spółki ubiegać się także o mniejsze, ale także bardzo istotne z punktu widzenia lokalnych społeczności inwestycje. Tu bardzo dobrym przykładem może być budowa pumptrack`ów na zlecenie gminy Osieczna. Mimo, że to nieduże zadanie, to wymaga dużych umiejętności i precyzji, dlatego niewiele firm chce budować tego typu obiekty. One nie wybaczają błędów. „Odpowiednie dla nas są większe inwestycje, ale ze względu na chęć utrzymania dobrych relacji z samorządami nierzadko podejmujemy się wykonania małych, skomplikowanych realizacji, nawet jeśli nie przyniosą one firmie zysku finansowego.” – przyznaje Tomasz Przewoźny.
▲ Największym kontraktem w 15-letniej historii firmy Infrakom jest realizowana obecnie budowa obwodnicy Żodynia, miejscowości położonej przy bardzo obciążonej ruchem drodze wojewódzkiej nr 32. To jeden z elementów projektu wybudowania w Polsce stu obwodnic. Infrakom jest jedną z nielicznych firm z wyłącznie polskim kapitałem, realizującą tak duże i odpowiedzialne zadania. Fot. www.obwodnicazodynia.pl
Doskonale „uzbrojeni”
Budowanie dróg szybko i w doskonałej jakości wymaga sporego zaplecza sprzętowego. Infrakom nie szczędzi nakładów na swoje „uzbrojenie”.
– „Posiadamy duży, ciągle odmładzany park maszynowy” – wyjaśnia Marcin Wdowczyk – „Zakup specjalistycznego sprzętu nie stanowi obecnie większego problemu. Prowadzenie jednocześnie wielu inwestycji wymaga od nas posiadania dużej ilości sprzętu i odpowiedniego nim ‘przerzucania’ z budowy na budowę. Posiadamy ponad 20 maszyn służących jedynie do układania nawierzchni, około 30 różnego rodzaju koparek, koparko-ładowarek, itp. pomagających w pracach przygotowawczych, ziemnych czy brukarskich. Równie ważnym elementem w drogownictwie jest transport tak materiałów budowlanych, w tym masy bitumicznej jak i ciężkiego sprzętu. Pod tym względem jesteśmy prawie samowystarczalni. Korzystamy też ze wsparcia zaprzyjaźnionych firm transportowych. Aby zapewnić pracownikom sprawny dojazd na place budów, dysponujemy również około 60 samochodami do 3,5 tony”.
▲ Firma posiada własną wytwórnię mas bitumicznych wraz z laboratorium, dzięki czemu może sprawnie prowadzić inwestycje w znacznej części województwa wielkopolskiego i lubuskiego. Duża różnorodność własnego sprzętu pozwala układać asfaltową nawierzchnię nawet o szerokości ponad 8 metrów, ale również na ścieżkach rowerowych, czy parkingach.
▲ Kościańska firma realizuje najwięcej kontraktów dotyczących modernizacji już istniejących dróg. Jednak największym dla niej wyzwaniem jest budowanie w szczerym polu dróg, które sprawiają, że podróżowanie po Polsce staje się przyjemniejsze. To dla Infrakomu satysfakcja płynąca z pasji.
Własna wytwórnia
Budowa dróg, ścieżek rowerowych, czy parkingów z nawierzchni bitumicznej może być prowadzona jeżeli w odpowiedniej odległości od budowy znajduje się wytwórnia mas bitumicznych. Infrakom posiada własną.
– „Nasza wytwórnia mas bitumicznych znajduje się w Sątopach koło Nowego Tomyśla, pomiędzy Kościanem, a naszym oddziałem w Chwalimiu w województwie lubuskim” – wyjaśnia Marcin Wdowczyk – „Wytwórnia wraz z laboratorium drogowym sprawia, że spółka jest niezależna od zewnętrznych, często dużych podmiotów, prowadzących sprzedaż masy bitumicznej. Możemy produkować tyle, ile potrzebujemy i kiedy potrzebujemy, co jest bardzo ważne dla terminowego realizowania kontraktów. Firma posiada także place magazynowo-sprzętowe, a oddział w województwie lubuskim pozwala realizować kontrakty na zachód od Wolsztyna, aż pod granicę”.
Trzonem jest załoga
Doskonały sprzęt, własna wytwórnia mas i place magazynowe, to jednak nie najważniejsze elementy dające siłę i sprawność Infrakomowi – Najważniejsza w funkcjonowaniu firmy jest nasza ponad stuosobowa załoga – mówi z przekonaniem Marcin Wdowczyk, a potwierdzają to pozostali członkowie zarządu – To właśnie fachowa, kompetentna i oddana sprawie kadra tworzy tę firmę i umożliwia jej stały rozwój. Jesteśmy praktycznie rodzinną firmą, z wieloma osobami pracujemy od początku i doceniamy ich zaangażowane, kompetencje i lojalność. W życiu i w biznesie różnie bywa, ale dobrze jest wiedzieć, że można liczyć na swój team. Myślę, że nasi wieloletni współpracownicy to potwierdzą. Wspieramy się wzajemnie i pomagamy, gdy jest taka potrzeba”.
Ze względu na dużą różnorodność i złożoność niektórych zadań firma nie jest w stanie całkiem samodzielnie wykonywać niektórych kontraktów. Stąd konieczność połączenia sił z różnymi firmami wyspecjalizowanymi w danej branży. Dzięki współpracy z podmiotami z branży telekomunikacyjnej, brukarskiej, transportowej i wielu innych, Infrakom może oferować zamawiającym kompleksową, sprawną realizację inwestycji. Wieloletnia obecność na rynku ugruntowała już relacje z ”branżowcami, a co za tym idzie znacząco wpływa na jakość i czas realizowanych zleceń.
Dzięki inicjatywom płynącym od samorządów – starostów, burmistrzów czy wójtów powstają w naszym regionie piękne, nowe inwestycje. Firmy takie jak Infrakom realizują nawet najśmielsze wizje projektantów. Każdy z nas może używać „produkty” wytworzone przez Infrakom Kościan – drogi, chodniki, ścieżki rowerowe, parkingi, węzły przesiadkowe, kładki dla pieszych obiekty mostowe czy nawet pumptrack`i. Pomyślmy o tym, że to właśnie dzięki takim ludziom, takim firmom nasza mała ojczyzna staje się nowocześniejsza, bezpieczniejsza i po prostu ładniejsza! Uważajmy na drogach – drogowcy pracują dla nas.
▲ Elementem realizowanej w gminie Włoszakowice inwestycji była budowa ścieżki rowerowej przy drodze gminnej z Włoszakowic do Dominic. To niewątpliwie jeden z piękniejszych traktów rowerowych w regionie, który uatrakcyjni wyprawę miłośnikom dwóch kółek nad Jezioro Dominickie. Infrakom wykonał nawierzchnię z tradycyjnego asfaltu, choć potrafi również budować ścieżki rowerowe z barwionej na wiśniowy kolor masy bitumicznej.
▲ Na ul. Dominickiej w Boszkowie aż do Dominic powstała nie tylko nowa jezdnia, ale również nowe chodniki i trakty pieszo-rowerowe.
▲ Wzdłuż ul. Dominickiej wybudowano kilkaset miejsc parkingowych. Na zdjęciu fragment przy plaży gminnej nieopodal Dominic.
[FOTORELACJA]8039[/FOTORELACJA]