Zamknij

Jak bezpiecznie holować samochód? To musi wiedzieć każdy kierowca

Artykuł sponsorowany 13:57, 20.11.2025
materiał partnera materiał partnera

Awaria na drodze? Zdarza się nawet najlepszym. Taka sytuacja to ogromny stres i niepewność, zwłaszcza gdy trzeba holować auto. Czy wiesz, jak to zrobić legalnie i bezpiecznie? W tym artykule przedstawiamy najważniejsze zasady i praktyczne wskazówki, które pozwolą przygotować się na każdą ewentualność.

Przygotowanie do holowania – to musisz wiedzieć

Nagła awaria samochodu to jeden z najbardziej stresujących scenariuszy, jakie mogą spotkać kierowcę. Zepsute auto na poboczu ruchliwej drogi, niepewność co do przyczyny usterki i presja czasu potrafią wyprowadzić z równowagi. Właśnie w takich chwilach kluczowa jest zimna krew i wiedza, jak postępować. Holowanie pojazdu wydaje się prostym rozwiązaniem, jednak nieprawidłowo wykonane może prowadzić do jeszcze większych uszkodzeń lub, co gorsza, stworzyć zagrożenie na drodze. Dlatego każdy odpowiedzialny kierowca powinien znać zasady bezpiecznego holowania – aby być gotowym, gdy zajdzie taka potrzeba.

Zanim w ogóle pomyślisz o podłączeniu linki holowniczej, musisz zadbać o formalności i podstawowe bezpieczeństwo:

  • Przede wszystkim prawidłowo oznacz miejsce zdarzenia – włącz światła awaryjne i ustaw trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej odległości (100 m na drodze ekspresowej, 30-50 m poza obszarem zabudowanym i tuż za pojazdem w terenie zabudowanym).
  • Kolejny krok to sprzęt. Linka holownicza musi być certyfikowana i w dobrym stanie – bez przetarć czy uszkodzeń. 
  • Powinna być przymocowana do auta w sposób uniemożliwiający jej odczepienie się w trakcie jazdy. Należy ją również odpowiednio oznakować, np. białymi i czerwonymi pasami umieszczonymi naprzemiennie lub za pomocą żółtej chorągiewki.

Zarówno pojazd holujący, jak i holowany muszą mieć włączone światła mijania, nawet w ciągu dnia. Pojazd holowany nie może używać świateł awaryjnych, a zamiast tego musi mieć z tyłu, po lewej stronie, przymocowany trójkąt ostrzegawczy. To sygnał dla innych uczestników ruchu, że mają do czynienia z nietypową sytuacją na drodze. Unieruchomienie auta to tylko jedna z sytuacji, które mogą spotkać Cię na drodze. Inną jest na przykład stłuczka na światłach czy zarysowanie czyjegoś pojazdu. To właśnie z myślą o takich sytuacjach wykupujesz nie tylko polisę OC, ale też AC.

Zasady holowania samochodu krok po kroku

Gdy oba pojazdy są już odpowiednio przygotowane i oznaczone, można przejść do samego procesu holowania. Kierowca pojazdu holującego ponosi największą odpowiedzialność – to on nadaje tempo i inicjuje wszystkie manewry. Powinien ruszać bardzo powoli i delikatnie, aby uniknąć szarpania, które mogłoby uszkodzić mocowania lub zerwać linkę. Przyspieszanie i hamowanie muszą być maksymalnie płynne i zasygnalizowane z odpowiednim wyprzedzeniem. Jeśli używasz popularnej linki holowniczej, czyli tzw. połączenia giętkiego, holowany samochód musi mieć sprawne dwa układy hamulcowe, a odległość między autami powinna wynosić od 4 do 6 metrów. Natomiast w przypadku korzystania z holu sztywnego dystans ten nie może przekraczać 3 metrów, a przepisy są nieco łagodniejsze – wystarczy, że w holowanym pojeździe sprawny jest co najmniej jeden układ hamulcowy.

Zgodnie z przepisami prędkość w obszarze zabudowanym nie może przekraczać 30 km/h, a poza nim – 60 km/h. Pamiętaj, aby wybierać drogi o jak najmniejszym natężeniu ruchu i unikać skomplikowanych skrzyżowań. Każdy manewr, zwłaszcza skręt, musi być wykonywany po szerokim łuku, aby pojazd holowany miał wystarczająco dużo miejsca. Cały proces wymaga ogromnego skupienia od obu kierowców.

W takich sytuacjach łatwo o zarysowanie samochodu lub uszkodzenie jego elementów. AC może obejmować ochronę od wszystkich ryzyk bez względu na rodzaj i wartość pojazdu. Warto rozważyć wykupienie takiej dodatkowej polisy.

Kiedy nie należy decydować się na samodzielne holowanie pojazdu?

Istnieje kilka sytuacji, w których holowanie jest zabronione lub skrajnie niebezpieczne:

  • Po pierwsze, nigdy nie wolno holować pojazdu na autostradzie. Przepisy dopuszczają jedynie doholowanie go do najbliższego zjazdu lub Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) przez pojazd do tego uprawniony. Holowanie „na własną rękę” po autostradzie jest surowo karane i śmiertelnie niebezpieczne. 
  • Przepisy zabraniają również holowania więcej niż jednego pojazdu jednocześnie oraz ciągnięcia uszkodzonego auta przez pojazd, który sam ma już podpiętą przyczepę.
  • Kategorycznie nie wolno holować samochodu z niesprawnym układem kierowniczym lub hamulcowym, chyba że jest on transportowany na lawecie, co wyklucza potrzebę ich użycia.

Szczególną uwagę należy zwrócić na pojazdy, w których wspomaganie hamulców zależy od pracy silnika. Jeśli silnik jest unieruchomiony, pedał hamulca będzie wymagał ogromnej siły nacisku, a skuteczność hamowania drastycznie spadnie. Holowanie takiego auta na giętkiej lince staje się wtedy skrajnie ryzykowne, dlatego w takiej sytuacji jedynym bezpiecznym rozwiązaniem jest wezwanie profesjonalnej pomocy drogowej. Aby uniknąć niepotrzebnego stresu, przed podróżą warto rozważyć wykupienie ubezpieczenia Assistance. Na przykład w HDI każdy wariant tej polisy zapewnia holowanie na terenie Polski po wypadku – szczegóły dotyczące zakresów poszczególnych wariantów sprawdzisz na stronie internetowej HDI.

(Artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%