Zamknij

Jest szansa na szybki pociąg z Gostynia przez Leszno do Poznania! Rusza program Kolej Plus

15:02, 01.06.2020 lm, Fot. J. Witczak Aktualizacja: 13:27, 02.06.2020
Skomentuj

Jest szansa na kolejowe połączenie pasażerskie z Gostynia przez Leszno i Kościan do Poznania. Rząd rusza z programem Kolej Plus.

O szczegółach tego projektu mówili w poniedziałek, podczas zdalnej konferencji prasowej z lokalnymi mediami, Jan Dziedziczak - pełnomocnik rządu ds. Polonii i Polaków za granicą oraz Marek Sowa - radny Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.

Na program Kolej Plus rząd przeznaczy 6,5 mld zł. 

- To rekordowy i imponujący budżet - podkreślał minister Jan Dziedziczak.

Za te pieniądze ma być zbudowana infrastruktura na 20 liniach kolejowych w całym kraju. Mają z nich korzystać mieszkańcy mniejszych miejscowości. Mają mieć dojazd do szkoły, pracy i połączenie ze stolicą województwa. Spółka PKP PLK  wytypowała już, które połączenia mają zostać przywrócone i zmodernizowane. Jednym z nich jest kolejowa linia z Gostynia przez Krzemieniewo, Kąkolewo do Leszna i dalej przez Kościan do Poznania. To ma być pociąg bezpośredni. Jak uważa radny Marek Sowa, jest szansa na to, aby pociąg z Gostynia do Poznania dojechał w około godzinę.

Z programu Kolej Plus ma być modernizowana infrastruktura na nieczynnych obecnie liniach, a więc mają powstać nowe tory, perony, dworce. Rząd daje na to zadanie 85 procent jego wartości, a 15 procent mają dołożyć samorządy wojewódzkie. 

W sprawie przywrócenia kursów na linii Gostyń-Leszno radny Marek Sowa, jeszcze pod koniec ubiegłego roku, napisał interpelację do marszałka województwa Marka Wożniaka. Póki co samorząd nie wyraził zainteresowania odnowieniem tego połączenia. Na przeszkodzie stoją koszty. Ruch pasażerski na tym odcinku został zawieszony w roku 2012. Ruch towarowy się odbywa, ale stan infrastruktury i prędkość pociągów pozostawia wiele do życzenia. Na elektryfikację linii i zwiększenie prędkości składów do 100-120 km na godzinę potrzeba 106 mln zł. Samorząd musiałby zatem wyłożyć około 20 mln zł. 

Minister Dziedziczak podkreśla, że liczy iż marszałek województwa skorzysta z rządowych pieniędzy i zdecyduje się na dofinansowanie modernizacji linii.  Program Kolej Plus zakłada, że nieczynne trasy będą zmodernizowane i uruchomione do roku 2028. Polityk nie ma też wątpliwości, że zainteresowanie pociągami będzie, bo będą one szybkie, kursów będzie dużo i będą się odbywać regularnie.

Marek Sowa podkreślał, że przykład połączeń z Poznania do Murowanej Gośliny i z Poznania do Wolsztyna jest dowodem na to, że kolej może się odrodzić na takich właśnie liniach. Obie trasy mają pasażerów, a - co ciekawe - odnotowano nawet wzrost cen działek pod budowę domów w obu miejscowościach.   

 

(lm, Fot. J. Witczak)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(9)

..

9 6

To jest głupota to ciągłe wydawanie naszych pieniędzy na takie projekty. Mamy kryzys ale ci złodzieje tylko liczą jak najwięcej wydać i jak zadłużyć obywateli.
Jak czytam teksty o "rządowych pieniądzach" i "rząd da" to mnie cholera trafia. Człowiek całe życie *%#)!& pół pensji ma zabierane, przyjdzie złodziej z rządu i mówi, że to on dał te pieniądze dla obywateli. No kur... 16:53, 01.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

MarekMarek

7 4

Pamiętacie jak to było z połączeniem kolejowym z Bojanowa do Góry? Też mieli przywracać, też rząd "da" pieniądze, ludzie uradowani bo pociąg będzie jechał i na szczęście g... z tego wyszło.
Ja tak myślę, że musi być coś fajnego w połączeniach kolejowych. Może ludziom się kojarzy z młodością jak do pracy (lub szkoły) dojeżdżali. Wprawdzie chętnych na takiego typu połączenia kolejowe jest ze 4 może 5 osób na całej trasie, ale musi być i koniec. Można by busem tych pasażerów przewieźć, ale pociąg partia nam przywróci i niewolno tego krytykować. Znowu miliony z naszych, tak ciężko zarobionych pieniędzy pójdą w błoto bo ktoś ma taki kaprys, a później jeszcze przez wiele lat będziemy dopłacać do pustych pociągów jeżdżących na tej trasie. 17:07, 01.06.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JanJan

0 1

Kojarzy się z młodością? Może tak. A może się też starszym ludziom to kojarzy z jedyną możliwością dotarcia do większego miasta, do lekarza, na rehabilitację, itp. A także do szkoły czy do pracy, czy w innych celach, wszystkim tym, którzy np. nie mają samochodu, czy nie mogą go prowadzić. Komunikacja busem jest prywatna, zależy od widzimisię prowadzącego, któremu np. może się właśnie jakaś linia nie będzie opłacać. Poza tym w razie epidemii (a epidemia ani się zaraz nie skończy, ani nie będzie ostatnia), warunki przewozu busem w żadnym razie nie dają szansy na jakąkolwiek izolację i bezpieczeństwo, nie mówiąc już o różnicy w komforcie podróży. 20:04, 02.06.2020


Grey Grey

2 7

Bardzo dobry pomysł,my Mieszkańcy Krzenieniewa czekamy na to z niecierpliwością!!!Fajnie by było jakby ten pociąg jechał przez Górzno jeszcze, jest dam duży szpital rehabilitacyjny i nie ma żadnego dojazdu !!! 17:34, 01.06.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

4 1

W Górznie nie ma torów. 17:51, 01.06.2020


Joanna Joanna

2 3

Jaki problem położyć tory ? 23:21, 01.06.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

!!

2 1

Taki, że to kosztuje i może czas zaprzestać okradania ludzi. 12:31, 02.06.2020


WacekWacek

0 2

Czy ten pan Sowa nie jest czasami byłym naczelnikiem kolei w Lesznie, który przyczyniał się do likwidowania połączeń kolejowych?
Może mi ktoś na to pytanie odpowiedzieć?
Jeśli tak to jak się to ma jedno z drugim? 12:30, 02.06.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

WacekWacek

0 0

Przepraszam za nietaktowne pytanie, bowiem jak wyjaśniono mi, to nawet jeżeli jest to ten Pan Sowa, to i tak nie miał on większego wpływu na decyzje płynące z góry. 00:44, 04.06.2020


0%