Chociaż ocena może kojarzyć się jednoznacznie z czymś negatywnym, na przykład nadmierną kontrolą, w rzeczywistości jest ona naprawdę istotnym czynnikiem, który wpływa na usprawnianie procesów zachodzących w wielu firmach. Odpowiedni feedback w pracy to część poprawnej komunikacji wewnętrznej. Ocenianie pracowników stanowi zaś jeden z elementów prawidłowego zarządzania zasobami ludzkimi – nie powinno się go pomijać ani go unikać. To właśnie dzięki ocenie pracowniczej przedsiębiorca może zweryfikować, w jaki sposób poszczególni pracownicy wykonują swoje obowiązki, a także czy robią to w sposób efektywny. Eksperci rekomendują, aby spotkania na linii szef-pracownik były organizowane regularnie, a informacje zebrane w ich trakcie posłużyły poprawie ich wyników pracy. Już dziś poznaj najważniejsze fakty dotyczące sporządzania i przeprowadzania oceny pracowniczej, a także dowiedz się, jak organizowanie tego typu spotkań może wpłynąć na relacje oraz dalszy rozwój przedsiębiorstwa.
Współcześnie mamy do czynienia z kilkoma obszarami zarządzania personelem, które warto wykorzystać w ich kompleksowej ocenie. Mowa tu między innymi o obszarze ekonomicznym, organizacyjnym oraz psychologicznym. Pierwszy powinien skupiać się na celach, jakie stawia się pracownikom, a jakie ci mają obowiązek zrealizować w określonym pułapie czasowym; dotyczy on również wyznaczenia zadań i dokonywania kompleksowej oceny ich efektywności. Drugi powinien obejmować usprawnienie komunikacji wewnątrz firmy w oparciu o komplet informacji od pracowników pozwalających dokonanie korekt procesów oraz zachowań. Trzeci obszar powinien opierać się o chęć zmotywowania pracownika do zdobywania nowej wiedzy oraz rozwoju jego umiejętności. Warto zawczasu przedstawić pracownikom główne cele dokonywania okresowych ocen ich pracy, tym samym zaznaczając, że ich celem nie jest wytykanie błędów czy poszukiwanie winnych za opóźnienia – efekty oceny pracowniczej mają stanowić wskazówkę pozwalającą rozpoznać dany problem oraz wdrożyć niezbędne działania, jakie mogłyby przyczynić się do poprawy poszczególnych procesów zachodzących wewnątrz przedsiębiorstwa. Ocena pracowników pozwala zarządowi na poznanie poziomu wydajności i jakości pracy, a także mocnych oraz słabszych stron pracowników. Dane z dokonanej oceny są w stanie pomóc w dokładnym ustaleniu wartości wpływających na dalsze zmiany kadrowe (np. możliwości awansu), a także usprawnić i poprawić jakość komunikacji panującej wewnątrz firmy.
Warto, aby ocena okresowa pracownika była dokonywana przy pomocy specjalistów do spraw zarządzania zasobami ludzkimi. Pomoc wykwalifikowanych osób w sporządzeniu kompleksowej strategii oceny pracownika pozwoli uniknąć pominięcia ważnych aspektów z perspektywy rozwoju firmy. Ocenami pracowniczymi zajmuje się między innymi grupa księgowo-podatkowa KR Group, która na swojej stronie internetowej, www.krgroup.pl, przedstawia usługę HR consulting. Jest ona szczególnie dedykowana firmom, które z różnych przyczyn nie posiadają własnego działu kadrowo-płacowego bądź potrzebują specjalistycznego wsparcia związanego ze sporządzaniem ocen pracowniczych, rekrutacją, onboardingiem czy offboardingiem.
Aby cały proces mógł zostać uznany za skuteczny, oceny pracownika powinno się dokonywać w sposób regularny, jednak w oparciu o aspekty takie jak: wielkość całego zespołu, wiek pracowników, staż pracy oraz umiejętności danych osób. Większość przedsiębiorców dokonuje tego co około 3-6 miesięcy, tym samym stale aktualizując dane i na bieżąco wdrażając środki mające zapewnić poprawę efektywności całego przedsiębiorstwa. Wiele zależy również od rodzaju dokonywanej oceny; czy będzie ona przebiegać w formie 90°, 180°, 270° czy 360°. Firmy tworzone są przez ludzi i to od ich efektywności oraz podejścia do wykonywania poszczególnych obowiązków zależy, jakie wyniki będzie osiągała firma. Dokonywanie regularnej oceny może usprawnić naprawdę wiele procesów – ważne jednak, by była ona przeprowadzona w zgodzie z wcześniej obraną strategią, która wcześniej została skonsultowana ze specjalistami.