Płatności bezgotówkowe w Polsce zyskują na popularności. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska, regularnie w ten sposób płaci już ponad 70% naszych rodaków: 41% zawsze, kiedy tylko ma taką możliwość, 19% – kilka razy w tygodniu, a 10% – raz w tygodniu. Najczęściej płatności kartą, zegarkiem lub telefonem wybierają konsumenci z grupy wiekowej 18-39 lat (80%), jednak nie są one nieznane również seniorom – przynajmniej raz w tygodniu bezgotówkowo płaci bowiem 40% osób w wieku 70+*.
Z rosnącej popularności transakcji bezgotówkowych zdają sobie sprawę przedsiębiorcy, którzy coraz chętniej instalują w swoich firmach terminale do płatności kartą i dzięki temu wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, poprawiają jakość obsługi i zwiększają przychody. Warto pamiętać, że do dyspozycji osób prowadzących własne biznesy pozostają nie tylko klasyczne terminale stacjonarne i terminale mobilne czy kompaktowe PINpady kasowe, ale także aplikacje mobilne typu softpos, które pozwalają używać telefonu jako terminala płatniczego.
Softpos – z angielskiego software point of sale – to innowacyjna technologia, która pozwala przyjmować transakcje kartą, telefonem lub zegarkiem bezpośrednio na smartfonie sprzedawcy. Po zainstalowaniu odpowiedniej aplikacji typu softpos telefon zmienia się w mobilny, wygodny, noszony na co dzień w kieszeni terminal płatniczy. Kiedy sprzedawca chce przyjąć płatność bezgotówkową od klienta, wpisuje w aplikację kwotę transakcji. Następnie klient przykłada do smartfona sprzedawcy swój telefon, zegarek lub kartę, po czym następuje płatność. Co ważne, przez aplikacje typu softpos można przyjmować zarówno płatności zbliżeniowe do kwoty 100 zł, jak i transakcje na wyższe sumy, zatwierdzane kodem PIN (klient musi go wpisać na swoim urządzeniu).
Przykładem aplikacji mobilnej typu softpos jest PolCard Go, dostępny także dla uczestników Programu Polska Bezgotówkowa. Program można zainstalować na smartfonach wyposażonych w moduł NFC i system Android w wersji 8.1 lub wyższej.
Z punktu widzenia przedsiębiorców aplikacja mobilna typu softpos – czyli terminal w telefonie – to bardzo wygodne rozwiązanie. W obecnych czasach telefon nosi się ze sobą właściwie wszędzie, więc aplikacja jest zawsze pod ręką, gotowa do pracy – wystarczy dostęp do internetu oraz naładowana bateria. Przedsiębiorca może więc przyjmować płatności od klientów w każdym miejscu i o każdej porze.
Jeśli chcesz skorzystać z tego rozwiązania, a przez ostatni rok nie przyjmowałeś transakcji kartą, dołącz do Programu Polska Bezgotówkowa. W jego ramach małe i średnie firmy, które w ciągu ostatniego roku nie miały podpisanej umowy z agentem rozliczeniowym, mogą otrzymać dopasowany do potrzeb terminal płatniczy – w tym aplikację typu softpos – nie zapłacić nic za jego instalację ani korzystanie z niej przez 12 miesięcy lub do momentu osiągnięcia obrotu w wysokości 100 tys. zł.
Terminal w telefonie to rozwiązanie polecane m.in. przedsiębiorcom prowadzącym działalność sezonową (np. letnią gastronomię), przedstawicielom wolnych zawodów (lekarzom, prawnikom, architektom), osobom z branży kreatywnej (np. rękodzieła) i przedsiębiorcom, którzy pracują w różnych, niekiedy trudnych do przewidzenia miejscach. Dzięki aplikacji typu softpos mogą szybko, wygodnie i bezpiecznie przyjmować od klientów płatności bezgotówkowe wprost na swój telefon.
* Ponad 70 proc. Polaków regularnie płaci bezgotówkowo. Źródło: https://www.polcard.pl/blog/ponad-70-proc-polakow-regularnie-placi-bezgotowkowo/ Dostęp: 24.10.2023.